Det reneste hvite

Etterspørselen etter råvarer som er så naturlige som mulig - altså uten noen form for tilsetningsstoffer - er økende over hele den vestlige verden. Nå er turen kommet til gourmetsaltet som i seg selv opplever voksende interesse.
01 Mars 2006 - 13:36

Halen Mon som er walisisk for salt fra Anglesey, er varemerket for salt høstet fra Wales-kysten som nyter godt av friskt vann fra det store Atlanterhavet. Dette saltet hylles av ledende engelske kjøkkensjefer for sine unike egenskaper så vel som bordsalt som i matlagingen og skal være spesielt godt i salater og til rå grønnsaker.

Halen Mons myke og lett sprø tekstur gjør at de snøhvite saltflakene løser seg lett opp. Saltet er 100 prosent naturlig og inneholder derfor ingen tilsetninger. Dessuten er saltet en god kilde for mineraler og sporstoffer som sink, kalsium og magnesium. Halen Mons er dessuten det eneste engelske saltet som er sertifisert av Soil Association som er Englands ledende godkjenningsorgan for økologiske varer.

100 prosent håndlaget
Halen Mon produseres av Anglesey Sea Salt Company som ble etablert av David og Alison Lea-Wilson i 1998. Paret som møttes under studier på universitetet i Bangor i det nordlige Wales, besluttet å bli i landsdelen etter studiene. De startet først med østersoppdrett samt salg av hummer men droppet geskjeften da ideen om å starte sitt eget akvarium ble materialisert. Siden vintermånedene kunne bli lange og uten nok inntektsbringende aktiviteter, dukket ideen om utvinning av sjøsalt opp.

Etter omfattende studier kom de frem til en høste- og tørkeprosess som kombinerer topp moderne teknologi med tradisjonelle saltutvinningsmetoder. Sjøvann fra Brynsiencyn ved Menai-stredet som for øvrig ligger like ved en badestrand merket med blått flagg (altså garantert ren), pumpes i land og filtreres gjennom en naturlig seng av blåskjell samt en sandbanke.

Etter ytterligere filtrering varmes vannet forsiktig opp under vakuum for å øke salthetsgraden fra den naturlige tre prosent til 16. Deretter overføres vannet til krystalliseringspannene for en langsom fordamping. Resultatet er flate saltkrystaller som kommer til overflaten og som tas opp daglig med hjelp av sil og saltrake. Etter rensing får saltet tørke godt før det pakkes for hånd i bokser av kartong.

Ingen bitter ettersmak
For bedriftseierne er det ikke bare viktig å utnytte en naturlig og fornybar ressurs men hele prosessen skal være miljøvennlig. Eksempelvis utnyttes dampen som kommer opp fra oppvarmingskarene til å varme opp nytt sjøvann. Dessuten har bedriften forpliktet seg gjennom et energiøkonomiseringsprogram til å begrense bruken av olje, vann, strøm og gass. Det litt bitre vannet som blir igjen etter at saltet er tatt ut blir sendt til landbruksforskere som bruker det til bekjemping av snegler som ødelegger potetavlingen.

I tillegg til det naturlige saltet markedsfører Anglesey Sea Salt Company salt tilsatt økologisk krydder og salt som er røykt over spon fra walisisk eik. Siden Halen Mon ikke er egnet til bruk i vanlige saltkverner, tilbyr firmaet små skåler med tilhørende skjeer i lokale naturmaterialer som walisisk eik, walisisk skifer og blått glass fra Bristol.

Britiske kjøkkensjefer berømmer saltet for dets egenskaper i matlagingen og til bordbruk. Henry Harris, head chef ved Harvey Nichols' 5th Floor Restaurant i London  uttaler: "De delikate saltkrystallene smaker som det reneste fra havet". En av årsakene til den rene smaken er at saltet ikke har den bitre ettersmaken av magnesium som soltørket salt ofte har.

Halen Mon selges også til vanlige forbrukere via internett og selvsagt i landets beste delikatesseforretninger som Fortnum and Mason, Harvey Nichols, Harrods, samt enkelte av Marks & Spencer- og Waitrose-utsalgene.

Tekst: Liz Clark, London Press Service
Foto: Mike Pattison

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før