Dobbel Rogalending

På akevittfronten i Stavanger skjer det mye spennende om dagen. Den 18. oktober åpnet restaurant Kongen i Stavanger ny akevittbar: Straen fiskerestaurant og akevittbar. Hovedfokus blir Rogalandske retter og drikke. På drikkefronten har Ringnes og Arcus gå
18 Oktober 2000 - 02:00

Tou øl er nydelig. Skipper Worse Aquavit er nydelig. Sammen er de Dobbel Rogalending - en perfekt kombinasjon som gjør deg "fine og fjåge på 1, 2, 3". Godt øl skal ikke brukes til å skylle ned akevitt. God akevitt skal ikke nytes med "tørt" sanseapparat, heter det i en pressemelding.

Riktig rekkefølge er helt avgjørende: Fukt ganen med Tou øl. Nyt Skipper Worse Aquavit etterpå. La den milde og runde smaken pirre ganen. Følg trenings-programmet på de neste sidene. Det bedrer mer enn muskler og motorikk. Dobbel Rogalending gjør det dobbelt så løye å være fra Rogaland.

For rogalendinger og av rogalendinger
Det er ikke mange drikkevarer som er mer rogalandske enn Tou-ølet. Bryggeriet ble grunnlagt på Tau i 1855. På gammelnorsk betydde "Taufr" et sted der trolldommen hersket. Mange vil nok også hevde at det er noe magisk med Tou-ølet. Med friskt vann fra Korsvannet ble ølet godt og driften gikk bra. Likevel ble bryggeriet flyttet først til Leirvik (1918) og deretter til Forus (1974).

Tou brygger fortsatt øl etter den tyske renhetsloven fra 1516. Det vil si at ølet kun inneholder malt, humle, gjær og vann. Tou er kjent for det lyse, velsmakende og lett bitre ølet, servert og tilpasset den rogalandske gane gjennom snart 150 år. TOU pilsner brygges på Forus under overvåkning av bryggeri-mester Rolf Nystein.

En dram til de muntre lævemænd og kvinder
Skipper Worse er en av Rogalands mest berømte levemenn. Alexander Kielland skapte en gladgutt med klare likhetstrekk til forfatteren: Begge likte seg i vennelag med rikelig av den beste drikke.

Skipper Worse Aquavit har vært lagret på brukte sherryfat i mer enn fem år. Det har gitt akevitten et utsøkt og harmonisk eikepreg. Smaken er mild, med en god avrunding og et avdempet krydderbilde. I tillegg er den beriket med fine toner av røykt malt, en smaksretning som var svært vanlig for akevitter laget på Skipper Worses tid. Malten ble tørket i spesielle hus der brenning av oreved ga en solid og kraftig røyksmak til malten.

Skipper Worse Aquavit er utviklet av rogalendingen Roar Hasle og destillatør Halvor Heuch i Arcus Produkter AS.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.