Du kan bli norgesmester i rekepilling

Under Matstreif lørdag 13. september kårer vi Norges raskeste rekepiller. Meld deg på nå.
01 September 2014 - 10:00

Rekepilling er en konkurranseform god som alle andre. Men den skiller seg fra øvrige tempokonkurranser på ett viktig punkt. De beste rekepillerne er nemlig ikke bare raske, men også nøyaktige. Rekene skal både se pene ut og kunne spises etterpå.

Meld deg på til årets konkurranse - alle kan stille

Det skjønte Erik Lunde (27) fra Ramsund som ble fjorårets vinner av konkurransen og dermed regjerende norgesmester. Til daglig jobber han i Forsvaret. Han har vært glad i reker siden han var liten gutt, og begynte tidlig å pille rekene selv.

Metoden Erik Lunde bruker, er den klassiske tre-trekksmetoden. Han begynner med hodet, deretter vrir han av skallet, og til slutt halen. Det er bare at han gjør det fortere enn de fleste – med 22 perfekte reker på 1,28 minutter ble han kåret til Norges beste i fjor. Han deler gjerne sin erfaring fra konkurransen med ambisiøse rekepillere.

– Jeg la merke til at noen av konkurrentene var kjappere enn meg, men rekene så jo ikke ut. Da får man fort straffetillegg, forteller han. Rekene skal nemlig kunne legges rett på brødskiva.

Det perfekte rekesmørbrødet

Målet er å rense 22 reker på en slik måte at de kan serveres til en betalende restaurantgjest. Det betyr at de skal være perfekt renset, uten skallrester, følehår eller skader i kjøttet. Det skal heller ikke være rester etter rogn eller innmat fra hodet. Alt dette gir trekk. Bonuspoeng oppnås om rekene arrangeres pent som om de skulle brukes til et rekesmørbrød. At antall reker som skal pilles er satt til 22, er nemlig fordi dette er det ideelle antall reker for et solid rekesmørbrød.

Fersk eller frossen?

Tradisjonen med rekepillingskonkurranser finnes i flere kystbyer, og det er vanligst å benytte ferske reker. Men fryste kvalitetsreker er også «tillatt».

Selv mener Erik at ferske reker er å foretrekke, men fryste reker er et godt alternativ, så lenge man tiner dem på riktig måte. – Da er det sakte tining på avispapir som gjelder; tiner du for raskt, blir rekene fort ødelagt, sier tittelmesteren, som gjerne spiser et par rekesmørbrød i uka.

Tror du at du kan slå tiden til Erik? Da er det bare å øve, melde seg på og møte opp på Matstreif lørdag 13. september.

NM i rekepilling 2014

Tid: Lørdag 13. september kl. 14.00
Sted: Lekter'n, Aker Brygge, i forbindelse med Matstreif
Arrangør: Apéritif

Vinn flotte premier

Premie til vinneren av konkurransen er gavekort til skalldyrkurs i regi av Apéritif med en verdi på kr. 1850,-

I tillegg vil vi blant alle deltakere trekke ut en heldig vinner som får et gavekort fra Louise restaurant med en verdi på kr. 2500,-

Vinneren samt nr. 2 i konkurransen vil også bli premiert med en ESTM7300S stavmikser fra electrolux.

Konkurransen er åpen for alle. Nedre aldersgrense er 12 år, men for deltakere under 16 er samtykke fra foreldrene nødvendig.

Juryen vil bestå av faglærte kokker og andre sjømatkyndige, og i tillegg til heder og ære blir vinneren behørig premiert.

Konkurranseregler:

22 reker skal pilles på kortest mulig tid.

Det er deltagerenes ansvar å kontrollere at de har akkurat 22 reker og melde fra om eventuelt skadete reker før pilling.

Tilleggstid gis for:
1 sekund pr reke som har skallrester, følehår rogn eller annet rusk på seg.
5 sekunder pr reke for skadete reker, dvs reker som er delt i to eller flere deler, eller som såvidt henger sammen.
10 sekunder pr reke som ligger blant skallet eller på annen måte ikke presenteres.

Konkurransen arrangeres av Apéritif i samarbeid med Matstreif, Lekter'n Restaurant, Bydel Aker Brygge, Louise Restaurant.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.