Dyre kvalitetsdråper

Kun fire meget gode og 11 gode kjøp er fasit etter at Apéritifs panel har testet 69 røde burgundere. Vinene fra området forsvarer derfor ryktet som høyt priset.
03 Mars 1998 - 01:54

Røde burgundere fornekter seg ikke: Mange svært gode viner men akk, til svært så stive priser. Derfor florerer ikke de meget gode kjøpene. Kun fem hadde kvalitet og pris i det forholdet. Betalingsviljen må strekkes maksimalt for å nå opp på toppnivå selv om testen kun omfatter premier cru og kommuneviner.

Den aller beste, Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes 1995 fra Esmonin, er en veritabel smaksbombe hvis det tillates å bruke slike uttrykk om en burgunder. Testens nestbeste er samme type vin i en annen årgang, 1992, og fra en annen produsent, Alain Burguet. Og jammen tilfaller ikke bronsen en Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes 1992, denne gang fra Sérafin. Denne kommunen i Côtes-de-Nuits gjør det for øvrig sterkt i testen med ingen under fire stjerner.

Panelet var tilsvarende skuffet over testens viner fra Volnay. Hvor er den friske, fine stilen med den gode bærkarakteren som vi liker så godt? De åtte Volnay''ene er generelt sett preget av moden bærkarakter og er derfor mindre sjarmerende enn forventet. La Pousse d''Or''s 1er Cru Clos d''Audignac er imidlertid en elegant matvin og verd prisen. Til kjøkkenets og gjestenes glede er det for øvrig mange gode og fleksible matviner blant de 69 vinene.

Rimelige burgundere har ikke alltid vært verdt å bruke penger på. Det er vanskelig å finne god kvalitet i prissjiktet under hundre, enn si under 80-90 kroner. Men vi fant én, Vaucher Mâcon Supérieur 1993. Rundt hundrelappen er det flere gode: Rodets Vieilles Vignes 1995 er tilbake i god form etter noen kjedelige årganger. Hakket under finner vi Delaunays Bourgogne Pinot Noir 1996, Marcilly Spécial Bourgogne og Voaricks Bourgogne Côte Chalonnaise. Alle tre er behagelige og ukompliserte viner med tydelig pinotpreg.

Slik ble testen gjennomført
Smakspanelet bestod av Apéritifs faste smakere Remi Madsen, kjellermester på Hotel Continental, Christer Öqvist, restaurantsjef, Fem Stuer, Holmenkollen Park Hotel og Knut Aanonsen, daglig leder/innehaver, Restaurant d''Artagnan.

Testen, som ble gjennomført 23. februar, omfatter alle tilgjengelige listeførte (basis-, test- og bestillingsutvalget samt noen som er til vurdering hos importørene) røde viner fra Burgund, under grand crunivå. Vinene ble smakt i grupper etter appellasjon. Panelet fikk ingen opplysninger om produktene, utover appellasjon, før smaking. Først etter at poenggivingen var avsluttet, ble det kjent med den enkelte vins identitet og pris.

Poengskalaen er femdelt:
Meget godt kjøp
Godt kjøp
Bra vin
Akseptabel vin
Bør unngås

Antall stjerner er fremkommet som et gjennomsnitt av paneldeltakernes evaluering av den enkelte vins kvalitet uten hensyntagen til hva den koster. Vurderingen av hvilke viner som er gode og meget gode kjøp ble derfor foretatt etter bedømmingen var avsluttet.

Apéritif tar forbehold om feil i prisopplysningene.

Årganger

+ Bourgogne Côte Chalonnaise 1995 Dom. Emile Voarick kr 91
+ Marcilly Spécial Bourgogne P. de Marcilly Frères kr 92
+ Bourgogne Pinot Noir 1996 Edouard Delaunay kr 93

Evalueringen av de enkelte vinene finner du her

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Reinsdyrfilet er noe av det lekreste du kan servere

Det møreste kjøttet av alle er reinsdyrfileten. Den fortjener det beste følget, og det er faktisk veldig lett å lage.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Torskemiddagen blir vårlig grønn og full av smak med denne oppskriften

Retten klarer seg utmerket godt med bare torsk og salsa verde. Men kjører du løpet helt ut, blir du rikelig belønnet.

Ukens drink