Ekstrem makeover i Chianti Classico

Innfører nye regler for produksjon, ny logo og en ny ”super-classico”.

Chianti Classicos øverste organ, Consorzio del Vino Chianti Classico, har vedtatt en rekke reformer. Etter to års planlegging skal arbeidet med å revitalisere produksjonen, produktene og regionens omdømme settes ut i livet, skriver Harpers.

• Navnet er ikke klart, men det er klart av det skal etableres en egen klassifisering – over Riserva - for regionens aller beste viner. Disse elitevinene skal kun inneholde saften fra druer som er høstet innenfor Chianti Classicos grenser. De skal lagres skal i tre måneder og kan først selges 30 måneder etter innhøsting.

• I tillegg skal reglene for produksjon av Riserva, som står for 30 prosent av produksjonen og 40 prosent av inntektene, endres. Nå må produsentene på et tidligere stadium avgjøre hvilke druer som skal benyttes til ulike viner når de søker om godkjenning.

• I tillegg skal Chianti Classicos svarte hane gjennom en runde hos stylist. Og i tillegg til redesignet skal merket flyttes fra toppen av korken til flaskehalsen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen