Er du Norges beste til å rense reker?

Lørdag 7. september kan du vinne flotte premier i konkurransen i rekepilling under Norsk Sjømatfestival på Aker Brygge.
01 September 2013 - 11:47

Å rense ferske reker er noe alle kan, og nå har du muligheten til å vise frem dine ferdigheter og vinne flotte premier.

Lørdag 7. september arrangerer Apéritif i samarbeid med Norsk Sjømatfestival et uformelt mesterskap i rekepilling på Lekter'n, Aker Brygge.

Hvem kan delta?

Denne konkurransen er åpen for alle som er glade i sjømat, og er ment som et uformelt og morsomt arrangement under Norsk Sjømatfestival som arrangeres på Aker Brygge og Tjuvholmen 6. - 8. september 2013.

Selve konkurransen består i å pille 22 reker på kortest mulig tid, og det blir gitt tillegg i tiden etter reglene du finner nedenfor.

Konkurransen holdes på scenen på Lekter'n Restaurant på Aker Brygge lørdag 7. september klokken 14.00 - 17.00.

Slik melder du deg på

For å melde deg på konkurransen trenger du bare å møte opp ved Lekter'n Restaurant på Aker Brygge mellom klokken 12 og 13 på lørdag.

Vi har 24 plasser i alt til denne konkurransen.

De 12 første som melder seg på er garantert en plass i konkurransen. De 12 siste plassene trekkes ut blant de andre påmeldte klokken 13.00 på arrangementsdagen.

Hva: Mesterskap i rekepilling under Norsk Sjømatfestival

Hvor: Lekter'n Restaurant, Aker Brygge, Oslo

Når: Lørdag 7. september 2013 klokken 14.00 - 17.00 (registrering av deltakere klokken 12 - 13)

Hva kan jeg vinne?

Hovedpremien i konkurransen er et gavekort fra Tjuvholmen Senterforening på kr 1000,-!

De tre beste blir også premiert med et gavekort for to personer til et fritt valgt kurs hos Apéritif til en verdi av kr 445,- pr. person, en gavekurv med produkter fra Tabasco og fra Mills.

Alle de andre deltakerne får også med seg et knippe Mills-produkter.

Regler for konkurransen

Når du skal pille reker, handler det ikke bare om å være rask. Du skal også være nøyaktig.

Verken skallrester, følehår eller annet rusk, som ikke har noe på smørbrødet å gjøre, skal være på den ferdige reka. Rogn godtas heller ikke.

De beste klarer å komme inn rett under minuttet, etter straffetid. Så test gjerne deg selv på forhånd.

Konkurranseregler:

22 reker skal pilles på kortest mulig tid.

Det er deltagerenes ansvar å kontrollere at de har akkurat 22 reker og melde fra om eventuelt skadete reker før pilling.

Tilleggstid gis for:
1 sekunder pr reke som har skallrester, følehår rogn eller annet rusk på seg.
5 sekunder pr reke for skadete reker, dvs reker som er delt i to eller flere deler, eller som såvidt henger sammen.
10 sekunder pr reke som ligger blant skallet eller på annen måte ikke presenteres.

Konkurransen arrangeres av Apéritif i samarbeid med Norsk Sjømatfestival, Lekter'n Restaurant, Tjuvholmen Senterforening, Tabasco, Mills, og Tissot Norge.

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.