Er du trofast mot ditt lokale ølmerke?

Vi nordmenn er trofaste mot lokale øltradisjoner til tross for at utvalget er større enn noensinne. Alle de fire store norske bryggeriene opplever suksess med lokaltilpasset øl. Gjett hvor de drikker mest Nordlendingen og Halling?

 - Øl har alltid vært omgitt med mye patriotisme, og mange steder i Norge har innbyggerne nærmest et religiøst forhold til sitt eget brygg. Aass står veldig sterkt lokalt. Drammen er menigheten og alt annet er misjonsmark, sier markedsdirektør Torbjørn Skogvold i Aass Bryggeri i Drammen.

Forsterket engasjement
Informasjonsdirektør Helge Hasselgård i Bryggeri- og mineralvannforeningen mener den lokale ølpatriotismen er spesielt sterk i Norge.

 - Tidligere hadde hver minste by sitt eget bryggeri. På grunn av kartellavtalen distribuerte bryggeriene etter klare geografiske grenser, og det var med på å forsterke entusiasmen i forhold til eget øl. Dette mønsteret henger fortsatt igjen til tross for at det har vært fri konkurranse i ølmarkedet det siste tiåret, sier Hasselgård.

Blomstersmak i nord
Ringnes, Mack og Hansa har også suksess med mindre og lokaltilpassede ølsorter.

 - Både Dahls pils i Trondeheim og Tous pils i Stavanger er lokalt øl med stor oppslutning på hjemmemarkedet. Begge er markedsledere i sitt område og vi merker stor interesse fra lokalbefolkningen, sier Hilde Hummelvold produktsjef for lokaløl i Ringnes Bryggeri.

I fjor lanserte Mack Ølbryggeri Nordlendingen, et pilsnerøl rettet mot befolkningen i Nordland.

 - Ølet er blitt en suksess i Nordland, men det er også i ferd med å bli mer populært i Troms og Finnmark. Smaksmessig er det tilpasset tidligere øltradisjoner i Nordland, og har derfor en mer blomsteraktig smak enn det vanlige Mack-ølet, sier administrerende direktør Harald Bredrup i Mack ølbryggeri.

Hentet en Halling
Aass Bryggeri har satset bevisst i forhold til ølpatriotismen, og bryggeriet doblet markedsandelene etter lansering av lokalt øl i Grenland og Hallingdal.

 - Vi lurte på hva vi måtte gjøre for å nå Hallingdølene. Så vi hentet ned folk fra distriktet som hjalp oss med å utvikle et nytt øl med forankring i lokale smakstradisjoner. Fra Grenland var det faktisk venneforeningen til det gamle lokale bryggeriet som tok kontakt og ba oss om å starte produksjon etter en gammel oppskrift. Dette er tre- fire år siden, og i dag er begge disse øltypene lokale markedsledere, sier Skogvold.

Etterlengtet comeback
Hansa Borg Bryggerier har også suksess med lokale øltyper.

 - I Østfold har vi gjort en vellykket satsing på Fredrikstadpils og Mossepils. Mossepilsen var borte fra markedet en stund etter at bryggeriet i Moss gikk konkurs. I samarbeid med det gamle bryggeriets venneforening og rettighetsinnehaveren relanserte vi Mossepilsen i sommer, og den har solgt veldig godt i forhold til prognosene, sier viseadministrerende direktør Bjørn Strømsæther i Hansa Borg Bryggerier.

Newswire

Forsiden akkurat nå

Til toppen