Essensen av sødme

Utvalget av tokaji er svært begrenset i Norge, derfor omfatter testen kun fem produkter. Hvorav to fra den nå legendariske årgangen 1993. Toppskåreren er i tillegg en Eszencia fra dette året, altså den ultimate tokajier, signert Royal Tokaji Company.

Toeren kommer også fra samme sted og er en 6 Puttonyos ved navn Betsek. I realiteten har vi å gjøre med en 7 Puttonyos, da søthetsgraden på denne vinen i kronåret 1993 er ekstremt høy. Dermed smaker den også som en Eszencia. Begge to tilhører kategorien meditasjonsviner som fortjener din fulle oppmerksomhet. Skal du ha en tokaji til dessert, må det bli Tokaji Aszú 5 Puttonyos fra Disnókó selv om den i 1995-versjonen er ganske lett i stilen.

Slik ble blindtesten gjennomført
Smakspanelet bestod av Apéritifs smakere Remi Madsen, kjellermester, Hotel Continental og Knut Aanonsen, restaurantsjef, Hvalstrand Bad.

Testen, som ble gjennomført 15. februar 2001, omfatter nær samtlige tokajiere som er tilgjengelig i Norge i smaksøyeblikket. Smakingen ble foretatt blindt. Panelet fikk overhodet ingen opplysninger om produktene utover type før smaking. Paneldeltakerne forlot dessuten lokalet mens produktene ble skjenket i glassene, slik at de ikke skulle ha noen mulighet til å avsløre glassenes innhold. Først etter at poenggivingen var avsluttet, ble det kjent med det enkelte produkts identitet og pris.

Poengskalaen er femdelt:
Antall stjerner er fremkommet som et gjennomsnitt av paneldeltakernes evaluering av det enkelte produkts kvalitet uten hensyntagen til hva det koster. Vurderingen av hvilke produkter som er gode og meget gode kjøp ble derfor foretatt etter bedømmingen var avsluttet.

Alle priser er engros, inkl. mva og emballasjeavgift, pr 1. mars 2001. KK-nummer er det samme som EPD-nummer. Apéritif tar forbehold om feil i prisopplysningene.

Produktene bestilles hos din lokale grossist eller følgende distributører:
Vectura (VT): 22 97 55 00
Vin & Sprit Distribusjon: 23 24 97 00
Spiritus: 23 33 77 00
Torgersen & Co: 63 84 81 81

Tokaji Aszú Eszencia 1993
Royal Tokaji Company
3140402 Vectura/Spiritus - KK776815 Torgersen
kr 962,80 (50 cl)
Engelstad
Farge og duft: Mørk brun. Meget rik og sødmefylt duft av tropisk tørket frukt, honning og lagret fatpreg.
Smak: Følger duften godt opp med en nydelig friskhet som balanserer den enorme sødmen godt. Sitter uendelig lenge og vel.
Mat: Må nytes alene, altfor rik til å følge en dessert, er en dessert i seg selv.
Vurdering: Bare rett og slett enormt. Men for dyr.

Tokaji Aszú 6 Puttonyos Betsek 1993
Royal Tokaji Company
4006302 Vectura/Spiritus - KK353128 Torgersen
kr 400,20 (50 cl)
Engelstad
Farge og duft: Fin mørk oransje. Intens duft av honning, aprikos og søt fersken med et lagret preg.
Smak: Flott friskhet i anslaget, tilsvarende balanse, meget lang og harmonisk honningaktig ettersmak.
Mat: Best alene.
Vurdering: Veldig vellaget, men er den verdt pengene?

+
Tokaji Aszú 5 Puttonyos 1995
Tokaji Disnókó
KK272500 VSD - kr 198,00 (50 cl)
Vinarius
Farge og duft: Gullgul. Frisk duft av tropisk frukt som aprikos, muscat, sitrus og honning.
Smak: Frisk søtlig anslag, god friskhet, ganske elegant men på den lette siden.
Mat: Fruktdesserter.
Vurdering: Lett og frisk. Verd prisen.

Tokaji Aszú 5 Puttonyos 1994
Tokaji Hétzölö
100338 Vectura - kr 231,10 (50 cl)
Ekjord
Farge og duft: Lys oransje. Fin lagret duft av tropisk frukt, fat og sitrusskall.
Smak: Lett og frisk i anslaget, noe sødme, men ikke helt gjennomført smakskurve.
Vurdering: Litt for lett og enkel. For dyr.

-
Tokaji Aszú 5 Puttonyos Blue Label 1996
Royal Tokaji Company
763102 Vectura/Spiritus - KK445460 Torgersen
kr 187,70 (50 cl)
3140304 Vectura/Spiritus - KK918227 Torgersen
kr 113,20 (25 cl)
Engelstad
Farge og duft: Ganske dyp oransje. Enkel og litt kunstig duft av appelsin, pærer og karamellisert tropisk frukt.
Smak: Syrlig anslag, litt anonym og vannaktig i slutten.
Vurdering: Skuffende.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen