EU tvinger frem alkoholreklame

Reklame for øl, vin og sprit kommer snart inn i stua.

EU sier nå tvert nei til norsk unntak for alkoholreklame på TV og utelukker at Norge kan fortsette å forby slik reklame i sendinger fra utlandet. Dermed blir reklamen om kort tid hverdagen for norske TV-seere, skriver Aftenposten.

EU-kommisjonen ga beskjeden i et møte med Utenriksdepartementet tirsdag.

EØS-avtalen fra begynnelsen av 90-tallet ga Norge unntak fra det såkalte TV-direktivet, og for 10 år siden ble direktivet endret slik at Norge fikk lov til å forby alkoholreklame i såkalte rettede TV-sendinger. Det vil si at Norge kunne stoppe alkoholreklame selv om den sendes fra et annet land - så lenge TV-programmene er beregnet på et norsk publikum.

I 2007 ble direktivet endret til å nekte land å forby alkoholreklame som sendes fra et annet land. I et halvt år har Regjeringen jobbet intenst for å forlenge det norske unntaket, og flere andre EU-land ønsker det samme unntaket.

Påtroppende KrF-leder Knut Arild Hareide forlanger nå at Regjeringen tar i bruk reservasjonsretten i EØS-avtalen.

- Reklameforbudet er en helt sentral del av norsk alkoholpolitikk. Når det nå er klart at forhandlinger om unntak ikke fører frem, må Norge sette foten ned, sier han.

Hareide mener dette en «god sak» å bruke reservasjonsretten på.
- Den er relativt marginal, og unntaket var dessuten en av de viktigste forutsetningene da vi gikk inngikk EØS-avtalen, sier han til Aftenposten.

Statssekretær i UD, Erik Lahnstein (Sp), sier at EUs holdning er at Norges eneste mulighet til å forhindre alkoholreklame er å innlede forhandlinger med opprinnelseslandet, eventuelt gå rett på den enkelte TV-stasjon.

Norge kan fortsatt forby alkoholreklame på TV-sendinger fra norsk jord.

Administrerende direktør Lasse Kokvik i TV3 vil ikke kommentere spørsmålet før det er kommet en endelig avklaring i saken.

Forsiden akkurat nå

Til toppen