Fire x nyttårsbobler

Hvis du ikke har handlet inn champagnen til nyttårsaften ennå, eller ikke vet hva du skal velge, får du noen gode råd her. Og da snakker vi om det du nyter til den vellagete maten.
28 Desember 2004 - 01:01

Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.

Aase JacobsenFoto: Eva Brænd

Selv om alle virkelige elskere av champagne aldri ville finne på å dra med seg en flaske av dette slaget ut i kulda på nyttårsaften, er det stor enighet om at champagne hører hjemme ved slike viktige anledninger som markeringen av det nye årets begynnelse er. Men da som en del av kveldens festmåltid.

Champagne er nemlig først og fremst en matvin selv om de fleste forbinder denne sagnomsuste bobledrikken med velkomstdrinken. Og ingenting er vel bedre egnet enn nettopp champagne til å varme opp et selskap. Når gjestene opplever at det er champagne og ikke "bare" musserende vin i glasset, er det som om stemningen løfter seg et par ekstra hakk. Investeringen er selvsagt påtakelig, en flaske champagne koster minst det dobbelte av en god musserende, og ekstrakostnaden blir enda større hvis du har venner som bruker lang tid på å mingle seg ferdig.

Du behøver imidlertid ikke velge de mest kjente og dyreste merkene. Det finnes nemlig mange veldig gode alternativer i pollistens nederste champagneprissjikt. Og siden polhyllene bruker å være ganske ribbet de siste dagene før nyttårsaften, får du flere forslag, også avhengig av hvilken sammensetning av gjester du har og ikke minst hva som skal serveres.

Aller billigst er Comte de Noiron Coeur de Cuvée, Brut (14693) og den kan du trygt servere når gjestelista er svært sammensatt, både aldersmessig og hva vinerfaring angår. Duften byr på epler, flint og en snev av nybakt brød. Smaken er fruktig og rund. Alt i alt en ok champagne som på grunn av fruktsødmen ikke oppleves som veldig tørr. Den fungerer utmerket så vel som aperitiff som til enklere forretter med spekemat eller reker.

Ch. de Bligny Chardonnay, brut (20321) er en tanke mer kompleks men fortsatt i en stil som er lett å forstå og like. Duften er fruktig og god med innslag av epler, mokka, smør og brød. I munnen er den frisk og behagelig med gode om enn ikke delikate bobler. Fra midten og utover dominerer sitrus og syrlige epler. En ganske utviklet champagne, noe som tyder på ekstra flaskelagring (etter at den er omkorket) og som bekreftes av det faktum at den nederste delen av korken er blitt smal. Men den holder en god stund fortsatt. Og vil gi vertskapet anerkjennelse både om den serveres alene eller sammen med enklere skalldyrsretter.

Charlemagne Blanc de Blancs Réserve, Brut (30689) også en ren chardonnaychampagne. Forskjellen er imidlertid betydelig siden denne er laget av druer fra de beste grand cru-vinmarkene (med 100 av 100 "poeng") ved landsbyen Mesnil-sur-Oger. Når den åpnes, spretter korken ut i soppformat som tyder på at den er relativt nylig omkorket. Både duft og smak avslører en ung og ganske lukket champagne men som har mye å by på bare den får tid på seg. Dette er derfor en champagne for den viderekomne som liker å bruke tid på å lete frem raffinementet som sakte men sikkert kommer til overflaten ved hjelp av litt luft. Definitivt ikke en aperitiffchampagne. Denne må på grunn av den gode syrligheten og nydelige moussen ha matfølge, og helst forseggjorte retter med fisk eller skalldyr i kremet saus.

Mer åpen men fortsatt i den elegante gaten, er Drappier Carte Blanche Brut (30532) som er en god representant for den klassiske champagne, altså laget av alle tre druene og på samme måte som Comte de Noiron med hovedvekt på de røde druene pinot noir og pinot meunier. Men altså langt mer raffinert. Duften er lett parfymert med innslag av søte røde epler, gul frukt og en rouch av mokka. Smaken følger opp med fin mousse og god tørrhet, mot slutten dominerer de røde eplene, og smaken sitter lenge og vel. Det perfekte valg til en mer kresen om enn ikke ekstremt vinkyndig gjesteliste. Flott til aperitiff og fingermat samt til gode forretter med så vel lyst kjøtt som sjømat.

Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra Apéritifs polliste eller søke deg frem til de varene du er ute etter.

Ukens vin på mobilen - som MMS og SMS
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det som SMS eller MMS-tekstmelding på mobiltelefonen din.

w MMS:
Skriv Ukens og send til 2004.
Du mottar deretter Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - hver tirsdag.
Tjenesten koster 5 kroner pr. mottatt melding.
Vil du stoppe tjenesten, skriver du Ukens stop og sender til 2004.

w SMS:
Skriv varsle ukensvin og send til 1986. Du får Ukens vin sendt som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er kroner 5 pr. mottatt melding.

Bestille SMS kun én gang: Skriv ukensvin (i ett ord) og send til 1986. Etter noen sekunder får du Ukens vin på displayet.

Ukens vin som e-post er en ny spennende tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Alle andre kan først lese om Ukens vin på onsdag. Det gir deg et forsprang når du vil kjøpe en av godbitene, samtidig som du rekker å bestille dem til helgen.

Benytt påmeldingsfeltet nedenfor for å melde deg på Ukens vin:

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske