Folk elsker matfestivaler

Nær en million nordmenn har besøkt rundt 50 store og små matfestivaler i år.

Under årets Matstreif i Oslo var også Bondens marked på plass med tidenes største utvalg.

- Vi er svært godt fornøyd med oppslutningen rundt Matstreif i Oslo sist helg, sier prosjektleder Knut Saxebøl i Innovasjon Norge til Nationen.

Han sier at mellom 120.000 og 150.000 besøkende var innom de nær 100 bodene på Karl Johan. En undersøkelse viser at 70 prosent av de besøkende bevisst hadde planlagt turen til markedet. Og mange kommer tilbake. Undersøkelsen viser også at nær 100 prosent av de spurte gjerne vil gjøre et gjenkjøp på markedet. Saxebøl sier til Nationen at det er beregnet en omsetning på rundt 5 millioner kroner.

Tidenes største utvalg
Under årets matstreif var også Bondens marked på plass på Karl Johan med tidenes største utvalg. Hele 74 produsenter var på plass der.

- Det er sannsynlig at vi alene kommer til å nå en omsetning på rundt tre millioner kroner, av den totale omsetningen på arrangementet, sier leder for Bondens Marked i Norge, Aina Bartmann.

I fjor omsatte Bondens Marked totalt for nær 21 millioner kroner. Godt salg i de store byene gjør at dette tallet trolig blir passert i år. Og Bartmann mener at landbruket langt fra har tatt ut potensialet for lokalmat i direktesalg.

Et estimat går ut på at det kan ha blitt omsatt produkter for mellom 150 og 200 millioner kroner på sommerens og høstens ulike matfestivaler rundt om i hele landet. Gladmatfestivalen i Stavanger i år har trolig omsatt for mer enn 70 millioner kroner i de fire dagene arrangementet varte fra 22. til 25. juli. Dette er inntekter fra deltakere. I tillegg har festivalarrangøren et budsjett på omlag 7 millioner kroner.

Leder av Stiftelsen Norsk Matkultur, som representerer et bredt utvalg av aktører til fremme for lokalprodusert norsk mat, Harald Osa, sier at dette året har vært en ny rekordsommer for matfestivalene.

- Det virker som om folk har en umettelig interesse for slike festivaler, sier han til Nationen.
Han legger til at etter det han kjenner til, er også nye matfestivaler i byer som ikke har hatt slike arrangementer før, under planlegging. Osa mener det ikke er urealistisk å anslå besøkstallet ved slike festivaler til å ligge på mellom 500.000 til 1 million mennesker.

Gladmat Stavanger
I Stavanger er Gladmatfestivalen blitt Norges desidert største matfestival med 140.000 besøkende over fire dager. Festivalen som startet med 50.000 besøkende i 1998 trekker nå også folk fra andre deler av landet. Dette gjelder både utstillere og publikum.

Den Norske Matfestivalen i Ålesund er et annet stort arrangement som i år ble avviklet for 25. gang. Ålesund var først ute og siden oppstarten på midten av 1980-tallet har festivalen gått fra å være bransjesamling til å bli en nasjonal matfestival med mange tilreisende. Ålesund er samtidig satt på det gastronomiske spisekartet. Hele seks Norgesmesterskap ble i år arrangert i løpet av festivaluken. Aller størst interesse er kanskje kåringen av NM-vinneren i kokkekunst.

- I år har vi hatt 65.000 besøkende. Det er «all time high», sier daglig leder Erling Østrem til Nationen.

Også i Bergen
I Bergen er det også stor interesse for gårdsmat. Her ble Norges største småskalamatfestival arrangert fra 11. til 13. september. Mellom 70.000 til 80.000 besøkende fant veien til festivalen som fikk en omsetning på rundt seks til ti millioner kroner.

- Her gikk det så hardt for seg under handlingen at en Gilde-eid salgsbod med spekemat og pølser produsert i Evanger, gikk helt tom for varer på lørdag under arrangementet. Dette sier Gunnar Nagel Dahl, Fylkesmannen i Hordaland, landbruksavdelingen til Nationen. Dahl er festivalsjef.

Og i Trøndelag
Den femte Trønderske Matfestivalen er nå fullført. Den tre dager lange festivalen satte sitt preg på bybildet i Trondheim. Festivalen fikk 85.000 besøkende, dette er en økning på 5.000 personer fra året før. Omsetningen beregnes til 11 millioner kroner, skriver Nationen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen