Forførende merlot

En forførende rødvin laget av druen merlot som egner seg både til middagsbordet og i sofakroken. Og Chile er en av verdens vinregioner med suksessrik resept på nettopp forførende merlot. Her er ukens vinanbefaling fra Apéritif med tilhørende forslag til m
24 Januar 1999 - 23:54

Merlot er en drue som stadig flere får sansen for, selvsagt i form av vin, etter hvert som det går opp for folk at det finnes en verden utenom cabernet sauvignon. Merlotviner er bløtere og mer krydret enn cabernet. Ofte er vinene, så lenge de er vellaget saftigere, uten at det innebærer at de saftaktige. Og Chile er en av verdens vinregioner med suksessrik resept på forførende merlot.

Bisquertt Merlot 1996 er en slik frier på flaske. Den koster kr 89,50 og er i salg i de fleste polbutikker (varenummer 6353). Her får du mye god frukt transformert til velstrukturert vin. Den egner seg utmerket til krydrete retter av så vel kjøtt som fisk. Prøv den gjerne til vinterens torskemiddager. Som peiskos passer den også godt, for tanninene er bløte og behagelige. Husk bare å servere den ved 17-18 grader, ikke varmere.

Skal du derimot ha saftig biff på menyen, bør du heller satse på

Bisquertt Cabernet Sauvignon Reserve 1996. En flott og smaksrik vin til kr 111,40 (varenummer 6381) som vil utvikle seg de nærmeste to årene. Den må bestilles gjennom Vinmonopolet, noe som tar noen dager. Benytt gjerne Apéritifs gratisfaks og bestill flere godbiter i samme slengen.

Som mange andre vinprodusenter i Chile startet Viña Bisquertt med jordbruk i forrige århundre. Først for 20 år siden satte familien i gang med druedyrking. Men sitt eget navn på etiketten satte de først i begynnelsen av dette tiåret. I dag er Viña Bisquertt en suksessrik kvalitetsprodusent, fortsatt under ledelse av familien, med vinmarker på totalt 400 hektar, hvilket for øvrig ikke er spesielt mye under chilenske forhold.

Vil du altså kjøpe mer enn én flaske av Bisquertt Merlot 1996, kan du bruke Apéritifs gratisfaks. Med den kan du bestille vin og brennevin og annet godt drikke fra alle Polutsalg direkte fra din egen PC. Her er bestillingsskjemaet.

24.02.99

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.