Fornøyd med foret torsk

Villfanget og foret kvalitetstorsk er et meget bra produkt. Det mener flere kokker som har testet filet av torsk som er produsert rett etter at fisken er hentet ut av merda.
12 November 2007 - 17:57

I forsøket ble det benyttet villfanget torsk som var foret med lodde og med tørrfor i tre måneder, skriver Fiskeriforskning.

- En slik filet vil vi gjerne ha på menyen, sier kokk Magnus Heggman ved restauranten Store Norske Fiskekompani i Tromsø.

- Resultatene er veldig positive. Dette vil vi gjerne undersøke med et større antall fisk og flere restauranter, sier forsker Silje Kristoffersen ved Fiskeriforskning.

Forsøket var en innledende test av filet som er tatt før fisken blir dødsstiv. Dette skjer kort tid etter at den er slaktet. Derfor er det bare mulig å produsere denne typen filet når det er levende torsk i merd ved bedriften.

Planlegges
Da kan man nemlig planlegge slaktingen av fisk slik at det blir tid til å filetere fisken før den blir uhåndterlig.

Torsken som ble brukt i forsøket ble fanget på Finnmarkskysten. Deretter ble de foret opp i merder utenfor Båtsfjord.

Fisken ble delt i to forskjellige grupper. Den ene fikk lodde, den andre fikk tørrfor.

Med og uten skinn
Filetene ble produsert med og uten skinn. Hvis fileten ikke er festet til bein eller skinn vil den krympe mens den er dødsstiv. Men kokkenes hovedkonklusjon var at alle filetene var av svært god kvalitet. Det var små forskjeller mellom torsk foret med lodde og med tørrfor, og filet med og uten skinn.

Kokkene ser flere fordeler med å få torsk som har blitt foret i merd. Blant annet vil en skånsom behandling før og under slakting gi en feilfri filet.

Lite svinn
Når de slipper å skjære bort dårlig kjøtt unngås også svinn på et kostbart råstoff.

- Dette var en råvare de gjerne ville hatt tilgang på. De foretrekker også ryggfilet med skinn fordi den kan tilberedes på flere måter, sier Kristoffersen.

Forsøket er et samarbeid mellom industrien i Båtsfjord og Fiskeriforskning om levendelagring og oppforing av torsk.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.