Frankrike vil revurdere reklameforbud for vin

Denne uken sa franske myndigheter seg villig til å revurdere reklameforbudet for vin. Årsaken er den krisen produsentene nå befinner seg i, der salget stuper til fordel for billigviner fra den nye verden.

Den franske vinbransjen omfatter arbeidshverdagen til 75 000 mennesker. I den senere tid har franskmennenes forhold til de nasjonale viner endret seg, og vinvalgene faller oftere og oftere på billige viner fra den nye verden. I tillegg er helsefaktoren nok en årsak til endring i drikkemønsteret og påfølgende reduksjon i det innenlandske volum.

Jordbruksminister Herve Gaymard uttaler at det er på tide å ta en revurdering av "Evin-loven" fra 1991 der alkoholreklame på tv og sportsarrangementer ikke er tillatt. Han insisterte også på at enhver oppmykning av regelverket måtte følges opp av en kampanje for moderat inntak av alkohol.

- Vårt budskap er moderasjon - ikke forbud, uttalte Gaymard etter en debatt i Paris der hundevis av vinprodusenter og parlamentmedlemmer deltok. - Selve lovens grunnlag er ikke temaet for oppmykningen, men etter 13 år er det på tide å se på denne loven med nye øyne, fortsatte han.

Eksporten av vin fra Frankrike falt i fjor med 3,4 prosent. Blant årsakene regnes landets uoverensstemmelser med USA under IRak-krigen. Også den sterke Euroen sett i forhold til dollaren er en svært viktig faktor.

Vin er ei heller den naturlige dagligdagse drikk for mange franskmenn. I 2002 var gjennomsnittsforbruket 58 liter pr franskmann mot 100 liter i 60-årene. Også den strengere holdningen til kjøring av bil under alkoholpåvirkning må regnes med blant årsakene til den drastiske reduksjonen av forbruket.

Flere instanser er involvert i revurderingsprosessen av alkoholforbudet, og de endelige anbefalinger skal være klare innen 15. juni i år.

Allerede er det kommet forslag om at vin ikke skal omfattes av forbudet fordi det er et jordbruksprodukt, samt at grensen for alkoholreklame bør settes ved 18 prosent alkohol.

Les mer her

Forsiden akkurat nå

Til toppen