Fransk lov åpner for internettannonser

Etter mye frem og tilbake er det nå klart at franske vinprodusenter kan annonsere sine produkter også på internett.

Grunnen til at det er blitt diskriminert mellom trykte medier og internett, er at sistnevnte ikke er nevnt i loven som regulerer annonsering for alkoholholdige produkter i Frankrike, den såkalte Loi Evin.
 
Denne loven ble vedtatt i 1991 og da var ikke internett aktuelt.
 
Ikke ungdom og sport
Men nå har altså den franske lovgivende forsamlingen vedtatt et tillegg til denne loven hvor internett omtales, i følge Decanter.com.
 
Mange vinprodusenter som har levd i et vakuum de siste årene for hvorvidt deres nettsteder kunne regnes som lovlige eller ikke, kan nå puste lettet ut. Blant annet valgte Heineken å stenge sin nettside i 2008.
 
Det er imidlertid begrensninger i loven for nettsider som retter seg mot yngre mennesker samt sports- og fritidsaktiviteter.

Forsiden akkurat nå

Til toppen