Frisk nysatsning fra Braun

Takket være en unik vakuumteknikk holder den nye stavmikseren fra Braun maten frisk opptil tre ganger lenger enn ved vanlig oppbevaring i kjøleskap.
13 Oktober 2004 - 10:57

En stavmikser er noe de fleste forbinder med å vispe, mose, blande og hakke ingrediensene sammen. Men den nye Multiquick fra Braun kan mer enn det: ved hjelp av den medfølgende vakuumpumpen kan du også vakuumpakke maten. Det gjør at maten holder seg frisk og velsmakende i opptil tre ganger så lang tid som ved normal oppbevaring i kjøleskap. Mange kokker og ledende restauranter har i flere år brukt vakuum til oppbevaring av matvarer, og det regnes som en av de beste metodene for å beholde matvarenes smak og friskhet. Med Multiquick FreshSystem er vakuumpakking også tilgjengelig i vanlig husholdning.

- Dette er den første stavmikseren som også kan vakuumpakke. Vakuumpumpen klikkes på mikseren, settes på lokket og trekker så ut lufta av den medfølgende glassbeholderen, forteller Marit Nysæter, produktansvarlig for Braun i Norge. - Det betyr at det ikke blir igjen noe luft som kan påvirke maten.
- For de fleste matvarer, som grønnsaker, frukt og kjøtt, vil vakuumfunksjonen både holde maten frisk lenger og redusere muligheten for at den tørker ut eller blir myk, som f.eks. småkaker og kjeks. Bruk av vakuumfunksjonen til oppbevaring av middagsrester som alternativ til frysing er en annen mulighet, dersom maten skal spises i løpet av de nærmeste dagene, sier Marit Nysæter.

Holder bedre
- Vakuumpakking er kjent fra restaurantbransjen og er en grei måte å lagre maten på, også for husholdninger. Det sier Roar Møsth, partner og sjefskokk på Kampen Bistro i Oslo. Han har prøvd ut Multiquick FreshSystem i husholdningen. - Kvaliteten på maten holder bedre. Når en trekker ut lufta, tørker ikke maten så raskt ut. Særlig gjelder det ost, samt rått kjøtt og fisk. Vakuum er også veldig nyttig til marinering. For øvrig fungerer selve stavmikseren også veldig bra!

- Det er verdt å merke seg at vakuumpakking av denne typen passer for å bevare kvaliteten i noen dager. Skal maten oppbevares lenger, må den fryses, sier Roar Møsth!

Robust design
De tilhørende glassbeholderne, som er designet av Pyrex, er ikke bare elegante som serveringsfat. De er fremstilt i hardt, motstandsdyktig glass som gjør det mulig å bruke de til stort sett alt. Den kan uten problemer tas ut av fryseren og settes rett inn i mikrobølgeovn eller stekeovn.
Multiquick FreshSystem kom i handelen tidligere denne måndeden. Veiledende pris for Multiquick FreshSystem er kr 1.398.

Fakta om Multiquick MR 5550 CA V2 FreshSystem
w Multiquick FreshSystem 600 watt er den første stavmikseren som i tillegg til å hakke, blande, mose og vispe også kan vakuumpakke, ved hjelp av det medfølgende vakuumpumpemunnstykket som monteres på selve stavmikseren.
w Ved vakuumpakking kan maten holde seg frisk, sprø og smakfull tre ganger så lenge som ved oppbevaring i kjøleskap uten vakuum.
w Til bruk ved vakuumpakning medfølger to beholdere i herdet glass: en stor rektangulær på 3,1 liter og en liten rektangulær på 0,9 liter med lokk. De er laget av Pyrex i herdet, motstandsdyktig glass som tåler både mikrobølgeovn, stekeovn og oppvaskmaskin. Ekstra beholdere vil være tilgjengelig i handelen.
w Multiquick FreshSystem inneholder i tillegg til vakuummunnstykket og glassbeholderne også blandestav, visp og hakker på 500 ml. Alt kan monteres enkelt på motordelen.
w Den kraftige 600 W motoren med turbofunksjon gir deg de raskeste og beste resultatene i enhver situasjon.
w Multiquick FreshSystem lar deg fininnstille hastigheten i tolv trinn.
w Det ergonomiske håndtaket gjør matlagingen enklere.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.