Fristelse fra Jarnac

Sjelden har to prosent cognac fra Petite og Grande Champagne gjort så stort utslag som da Oslos egen cognac, Christiania Cognac, ble kreert for noen måneder siden. Herrene med nese for prosenter og blandingsforhold var en restauratør, en negociant og en m
06 Mai 2004 - 13:00

Nå er det ikke første gang hovedstaden har hatt sin egen cognac. Sist var i forbindelse med ett av Oslos mange jubileer, men nå har altså byen fått sin egen edle drikk av XO-kvalitet som bærer navnet Christiania Cognac.
Bak de gyllne dråper står Birkedal Hartmann, det eldste norske cognachuset i Cognac - om en skal skjele til hvem av cognacprodusentene med norsk avstamning som fortsatt har det norske passet i behold.

Egen ambassadør
Birkedal Hartmann, cognachusets fjerde generasjon, har også tidligere laget spesialcognacer tilpasset den norske gane. I sortimentet finner vi både Bergen, Trondheim, Svalbard og Målselv - den siste på grunn av nært slektskap til bygda i nord.
Hver gang har han valgt en egen ambassadør som har vært med på å sette sammen den nye cognacen, og da turen kom til Oslo, falt valget på restauratør Lucien Mares som eier og driver Brasserie Mares på Frogner i Oslo.
- Lucien er den perfekte ambassadør for Norges hovedstad. Han representerer det nye i Oslos restaurantverden. Oslo har de senere årene utviklet seg fra en noe provinsiell by sett med mat- og drikkeelskerens øyne, til en internasjonal metropol der de gastronomiske opplevelsene står i kø, forteller Birkedal Hartmann.
Like etter nyttår reiste derfor «ambassadøren» med følge til Jarnac for å være med på å kreere Christiania Cognac.
- Dette var en helt ny opplevelse som jeg unner andre å være med på. Jeg hadde aldri tross at en prosent eller to med vellagret cognac skulle gjøre så stort utslag på det ferdige produktet, forteller Mares, som endte opp med en cognac som består av 60 prosent Borderies, 37 prosent Fins Bois og tre prosent edle dråper fra Petite og Grande Champagne som hadde ligget på fat i nærmere 40 år.

Mer norsk
Med på laget til Kim Birkedal Hartmann er også en annen «cognackjendis» med norske aner; Philippe Braastad Tiffon. Han arbeidet før i familieselskapet med aner fra Gjøvik, men er i dag med sine 25 års erfaring i bransjen, blant annet masterblender for Birkedal Hartmann.
Hans arbeid består i å blande de forskjellige cognacene fra forskjellige områder og årganger.
- Vi kjøper i bulk, men kvantumet kan være alt fra et lastebillass til et enkelt fat eller to. Mens de store sliter med store lagre, kan vi små ha det relativt bra på grunn av beskjedent lagerhold. Vi er håndverkere i motsetning til de store industrielle selskapene, forteller Kim Birkedal Hartmann.
Men nå er det altså hovedstadens cognac det gjelder, en kreasjon med stor smaksrikdom og behagelig ettersmak. Christiania Cognac XO (42241) har toner av vanilje, krydder og violer, og den kan nytes sammen med gåselever - en av ambassadør Lucien Mares' spesialiteter.

Foto: Lars Ole Ørjasæter

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.