Frukt på flaske

I mer enn 100 år har franske Joseph Cartron fanget smak og duft og puttet blandingen på flasker. Vi søkte kilden for å finnet ut hvorfor bartendere står i kø for å sikre seg resultatet.

Firmaet Joseph Cartron kaller seg Destillateur Liquoriste med «L'Empreinte d'une saveur authentique» som ledestjerne - «Merket for autentisk smak». Med adresse Nuits-Saint-Georges i Burgund skulle man tro at produktene dreide seg om Grand Cru-viner, men slik er det altså ikke. Cartron lager likører, fruktdestillater og marc de Bourgogne - et fransk alternativ til grappa. For å beholde så mye som mulig av smak og duft, er en hver form for «masseproduksjon» et ikke-begrep hos Cartron som sverger til små porsjoner og full kontroll i alle ledd.

Kjært barn - mange navn
Her hjemme er ofte likør helt enkelt likør. For den som lager produktene er gjerne terminologien litt mer finstemt, og Cartrons portefølje inneholder mange varianter over samme tema: Crèmes de Cassis de Bourgogne (solbær), Crèmes de Fruits Rouge (røde frukter) og Liqueurs Grande Tradition basert på sitrusfrukter, nøtter og andre ingredienser fra naturen.

Uansett produseres det kun likører fra ingredienser med karakteristisk og eksepsjonelt aromatisk potensial. Det betyr at en del av de mer kultiverte vekstene faller utenom, mens de gamle og mer opprinnelige, rustikke variantene har det Cartron ser etter.

Dyrkingsmetodene spiller også inn - og intensiv dyrking unngås da dette ofte går ut over smaken. Ett eksempel på dette er Creme de Cassis de Bourgogne Double Crème Joseph Cartron som er utelukkende basert på solbærvarianten Noir de Bourgogne. Bærene som dyrkes i solrike Burgund-skråninger, er valgt på grunn av den utrolige aromaen. Dessuten har planten en relativt lav «avkastning» - bare tre til fire tonn per hektar.

Solbærene høstes tidlig på sommeren, det vil si så snart de er modne. To tredjedeler av produksjonskarenes volum fylles med bær. Deretter fylles karene helt opp med ren alkohol (96 volumprosent). Maserasjonen som skjer ved romtemperatur, tar fra fire til fem uker. Ekstraktet blir så testet før sukker tilsettes (540 gram per liter) for å oppnå riktig sødme i produktet. Denne prosessen tar inntil ni timer. Deretter settes produktet ned til konsumstyrke - uten at det går ut over smaksrikdommen.

Mens solbærene blir prosessert i romtemperatur, blir myke frukter (for eksempel banan) kaldmaserert, og det hele skjer i henhold til fire generasjoners erfaringer som er nøye nedtegnet.

Maserasjonen av de ulike fruktene tar gjerne ti uker i snitt, og blandingen er ofte 60 prosent frukt, 30 prosent ren alkohol og ti prosent vann. Uansett er det den enkelte fruktens smaksrikdom som bestemmer prosessforløpet. Hver fruktporsjon masereres en gang. Unntaket er solbærene som skal bli til Crème de Cassis. Her tilsettes det ny alkohol for annen gangs maserasjon. Det ferdige produktet har mye lavere syreinnhold enn det fra den første runden, og de to uttrekkene blandes slik at rett balanse mellom syre og sukker oppnås.

Listen over likører er litt for lang til å gjengis, men dekker det aller meste som en bartender måtte ønske seg. Av nye smaker kan blant annet ingefær nevnes, og sukkerinnholdet i Cartrons likører er minimum 400 gram per liter.

Bunnfall
Cartron er ingen storforbruker av filterutstyr. Noen kan nok reagere på at likører basert på pasjonsfrukt og ananas består av en tredjedel bunnfall, men det er her mye av smaken befinner seg. Akkurat som vinbøndene fra området, snakker Cartron om terroir, og overdreven bruk av filtrering tar bort det som måtte være sporbart til området fra smak og duft.

Destillasjon
Som nevnt har Cartron også forskjellige destillater på drikkekartet, blant annet marc. Destillasjonen skjer i svært små kopperpanner eller alambics. Det påstås at kopperet i pannene er av en helt unik variant. Det skal vi ikke uttale oss om, men det er på det rene at for eksempel Trés Vieux Marc de Bourgogne Egrappé «20 ans d'age» som holder 42 volumprosent, slett ikke står tilbake i forhold til konkurrerende merker.

Også den litt kraftigere Trés Vieux Marc de Bourgogne Egrappé «Dames Huguette» (45 volumprosent) og Trés Vieille Fine de Bourgogne (43 volumprosent) har fått lov til å utvikle seg på fat i Cartrons kjellere for å få den rette eleganse og karakter - og samtlige er basert på pressrester fra 100 prosent Pinot Noir.

Men også noen av likørene skapes i destillasjonspannen. Bønner av kakao eller kaffe knuses og tilsettes nøytral alkohol. Så får blandingen godgjøre seg i nøyaktig tre døgn under oppvarming før destillatøren overtar. Ut kommer et klart destillat som holder 80 volumprosent. Destillatet tilsettes så naturlig farge og sukker før tapping på flaske.

Stor eksport
Cartron har importører i 45 land på listen, men eksportsjef Benoit de Truchis bedyrer at salgsvolum er en underordnet størrelse.
- Vi ønsker ikke å bli sett i hyllene på hver eneste bar. Vi skal være der bartenderne (eller mixologene...) står for kvalitet og håndverk - og baren skal være godt over gjennomsnittet.

Cocktail-markedet er fortsatt økende og drinktrenden er basert på røde frukter - noe som passer Cartron helt utmerket. Målet er å få publikum til å frekventere cocktailbaren i stedet for nærmeste pub - og med Cartrons kvalitetsprodukter skulle det slett ikke være umulig.

Bedre enn andre?
Hva er det som gjør at mange bartendere sverger til Cartron? For å få et «uhildet» svar eller to, forlot vi skrivestuen for å gå på bar:

Grims Grenka i Oslo har fått mye oppmerksomhet - godt hjulpet av Elias Gonzales med tittelen Bar manager/Mixologist på visittkortet. Meksikaneren som tidligere har samarbeidet med blant andre Jamie Oliver, er klar i sin tale: Kvalitet og smak basert på friske ingredienser - og det finner han i flaskene fra Cartron. Gonzales var også en av de første som testet den nye ingefærlikøren (se oppskriften nedenfor) - et produkt som kjapt har blitt populært på grunn av det japanske kjøkkenets utbredelse.

I Trondheim regjerer Roar Hildonen, tidligere norges- og verdensmester i cocktailmiksing, på restauranten To rom og kjøkken.
Hildonen er en mann med meninger, og vi hadde selvsagt håpet på en lengre utgreiing rundtCartrons kvaliteter. Denne gangen var Hildonen svært så ordknapp, og svaret var ganske kontant: «Du får ikke noe bedre».

Ginger and Lemongrass Martini

Ingredienser

1 cl hjemmelaget sitrongressirup
2 cl Cartron ingefærlikør
2 cl Grey Goose Vodka
2 cl god eplejuice

Fremgangsmåte

Ha alle ingrediensene i en cocktailshaker med is og rist godt.
 
Sil over i et avkjølt cocktailglass og pynt med en epleskive.
 
Råvarer:

Sendt inn av

Vurder oppskriften

/5 etter anmeldelser
Din vurdering:

Legg i mine drinker

Gå til mine drinker »

Tekst: Lars Ole Ørjasæter
Foto: Cartron

Forsiden akkurat nå

Til toppen