Full pakke

Med ukens vin får du alle hvitvinsaromaene i glasset på en gang, tropisk frukt, alle hagens og engens blomster og krydder. Ikke så rart for denne hvitvinen er en skikkelig blanding. Om enn ikke så vanlig lenger. Men god er den og svært lett å finne matføl
20 Juni 2000 - 21:20

Gentil 1999 (varenr. 34533, kr 101,30) heter ukens vin, og det betyr snill. Og den er snill i den forstand at den er lett å like. Årsaken er et stort aromaspekter i duften samt fine syrer og mye frukt og krydder i avslutningen. Rent teknisk sett er den ikke helt tørr, men de få grammene med restsukker balanseres godt av syrene som gjør at den oppleves tørr.

Denne vinen er derfor ypperlig i selskaper hvor du står overfor mange forskjellige preferanser, altså hvor noen ikke liker hvitvin som er "sur" og andre ikke bryr seg om hvitvin fordi det "smaker så lite". En utfordring når du samtidig skal finne en vin som passer til maten.

Gentil er i så måte et funn siden den er så uhyre fleksibel. En ting den (som mange andre viner med den) ikke liker er overdoser med sitron, ellers går den til så vel hvit som rød fisk, så vel kokt, stekt og røkt. Og selvsagt til skalldyr.

Gentil er laget av alle Alsaces såkalt noble druer: Pinot gris, gewürztraminer, muscat, riesling og sylvaner. Hvor de tre første bidrar med aromaene og de to siste med henholdsvis eleganse og friskhet. Produsent er Hugel som er blant de aller høyest ansette vinhusene i Alsace. Og for øvrig områdets eldste, 1999 var deres 360. årgang. Og en vellykket en for druene som Hugel høstet fra sine 25 hektar.

Druene til Gentil kjøpes inn fra vinbønder med langtidskontrakt. Derfor har ikke vinen den samme konsentrasjonen og dybden som vi finner i Hugels viner fra egne vinmarker. Men så er da prisen en helt annen, og i Alsace-sammenheng gir Gentil svært god valuta for pengene.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.