Gammel Bordeaux og litt annet

Remi Madsen er og har vært meget sentral i Apéritifs smakspanel i mer enn seks år. Her fortsetter han sin egen spalte der han gjør dypdykk og lar oss få ta del i vinopplevelser vi normalt ikke har mulighet til. Madsen smaker for Apéritif mer enn 1000 vine
21 Juli 2001 - 23:25

Remi gir oss denne gang smaksnotater fra fire gamle årganger av viner fra Bordeaux samt en Chablis fra 1988 og en Valpolicella fra en meget kjent produsent. Kanskje har du noen av disse godbitene i din egen kjeller?

Château Margaux 1981
Farge: Flott skinnende rødfarge med brunt skjær ut mot kanten, utrolig farge for alderen og for øvrig for 81 som årgang, men mange av de store slottene produserte gode viner som fremdeles holder.
Duft: Duften er ett kapittel for seg selv. Den har fremdeles preg av modne røde bær/skogsbær, skogsbunn, sopp, eik, lær og søtlig tobakk.
Smak: Myk og elegant, med en harmoni du som oftest bare kan drømme om. Sitter lenge i munnen. Helt moden nå, prøvd til lammecarré. Skal den få en karakter, må det bare bli topp score.

Château Latour 1982
Farge: Fremdeles mørk rød med svak rødbrun kant.
Duft: Rik gjenkjennelig duft av mørke skogsbær, sigar/tobakk, søtlig fatkrydder og animalskhet.
Smak: Stor rik smak som er overraskende myk. Snille tanniner, men i ettersmaken merker du at den ikke er helt på topp ennå. Bør ligge 2-3 år til, men den er farlig god i dag. Servert blindt.

Château La Mission Haut Brion 1985
Farge: Dyp mørk farge med mursteinspreget kant, for øvrig et utrolig skimmer i vinen.
Duft: Utviklet og delikat nese med innslag av syltete mørke bær, ceder, tørket kantarell, lær, søtlig tobakk.
Smak: Bløtt, rikt anslag med god harmoni, fyldig med snille tanniner. Sitter lenge i munnen. Helt perfekt i dag. Servert sammen med Morbier-ost (vinen først), får den karakter 4+. Bedre harmoni mellom ost og rødvin lar seg sjelden finne.

Valpolicella Superiore Vigneto di Monte Lodoletta 1997, Dal Forno
En produsent det er meget vanskelig å få tak i vin fra.
Farge: Mørk rød.
Duft: Tett stor nese med masse kirsebær/-kjerner, skogsbunn, fuktig jord og eik.
Smak: Preget av saftige kirsebær, mørke bær og snev av animalskhet. Flotte tanniner, bra fylde og med en leskende stil. En vanvittig god valpolicella.

Château Figeac 1986 (magnum)
Farge: Mørk rød.
Duft: Fine delikate aromaer av modne mørke bær, plommer, skog og animalskhet.
Smak: Rik harmonisk fyldig smak med de samme tonene som på nesen, bra tanniner. Vinen har en feminin stolthet over seg slik at du har lyst på en ny slurk hele tiden. Perfekt nå. Servert blindt. 5- for sin feminine stil

Chablis Bourgros 1988 Grand Cru, La Chablisienne
Farge: Gullaktig farge.
Duft: Velutviklet mineralsk duft, også preg av modne epler, svake sitrustoner og fat.
Smak: Perfekt balansert mellom syrer og frukt. Mineralskheten er helt utrolig og sitter lenge ved. Middels fylde. God i dag.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.