Gammel kjenning ansiktsløftes

Alle har et forhold til Mateus Rosé som for mange er den første vinen de har smakt overhodet. Den velkjente flasken har nå fått nye former og øvrig ny fasade uten at det har gått ut over gjenkjennelsen. Innholdet er dessuten fortsatt det samme.

Mateus Rosé har vært på markedet siden 1942 og er fortsatt et av de aller sterkeste merkevarene på vinmarkedet. Først etter 60 år fant produsenten tiden inne for å oppgradere det ytre ved å gjøre den runde flaskeformen slankere med høyere flaskehals samt ny og mindre etikett. Motivet er imidlertid fortsatt det samme, nemlig av Casa de Mateus-villaen som tidligere var eid av familien som ga navn til vinen.

Men det var Fernando van Zeller Guedes, grunnleggeren av Portugals største vinkonsern, Sogrape, som skapte Mateus. Flasken skulle illustrere soldatenes (og dem var det mange av i 1942) vannflasker mens innholdet skulle gjøre livet i felten lettere gjennom sin rosa farge  og friske, fruktige og halvtørre stil som representerte noe helt nytt den gangen.

Dette er fortsatt Mateus-stilen og ved hjelp av den moderniserte flasken håper produsenten på å nå nye målgrupper, særlig det yngre segmentet, altså vindebutantene, for det er ikke til å komme fra at introduksjonen til vin som oftest går gjennom de ikke helt tørre og fruktige vinene.

Les mer om Mateus Rosé 2004 (857)

Forsiden akkurat nå

Til toppen