Garantert forvirring

Full forvirring er det umiddelbare inntrykket av polets nye sortimentsinndeling som gjelder fra 1. mai. Det eksisterer nå tre ulike sortimenter som hvert har sin prisliste. I tillegg kommer den tykke bestillingsvarelisten med 4000 produkter. Akkurat nå skjønner vi de som heller vil stå tre timer i kø i Strømstad i stedet for å bli møtt med "har ikke" og "utsolgt" som jo er de vanligste svarene.

De tre utvalgene heter nå grunnsortiment som omfatter produktene som dekker 87 prosent av omsetningen og er en tynn flis med svært begrenset utvalg. Bare 360 mest solgte produktene og 100 supplerende varianter som halvflasker med mer. Det er ikke mer enn antall matvarer du finner på en bensinstasjon. For eksempel er det bare én rød toscaner i disse polbutikkene, og det er Chianti Ruffino. Men et usedvanlig bredt utvalg av alkoholfritt. Aner vi at sosialdepartementet har stukket nesen sin borti her? Ingen Oslo-butikker tilhører denne kategorien men det gjør garantert ditt feriepol!

Neste trinn er hovedsortimentet som omfatter dobbelt så mange produkter. Fortsatt ganske magert. En tredel av Oslo-butikkene befinner seg her. Trøsten er at disse utsalgene - på samme måte som grunnbutikkene - kan plukke ut 150 tilleggsprodukter i en lokal prisliste.

Fullsortimentsbutikkene har til sammen 1600 produkter i tillegg kan de ha inntil 200 i den lokale listen. Følgende butikker har det bredest mulige utvalget :

I Oslo: Briskeby, CC Vest, Frogner, Helsfyr, Linderud, Majorstua, Manglerud, Møllergata, Oslo City, Sandaker, Steen & Strøm, Storo og Vika. I Bergen: Bergen Storsenter, Nettun, Valkendofrsgate, Vestkanten, Åsana,. Stavanger: Olav Vs gate, Hillevåg. I Trondheim: Byhaven, City Syd, Munkegata, Valentinlyst. Og videre i enpolsbyene: Arnedal, Asker, Bodø, Drammen, Gjøvik, Hamar, Haugesund, Kristiansand, Lillestrøm, Lørenskog, Spjelkavik, Moss, Porsgrunn, Sandefjord, Sandnes, Sandvika, Ski, Skien, Strømmen, Tromsø, Tønsberg, Ålesund.

Fullsortiments- og bestillingsvarelisten oppdateres seks ganger i året, mens de to andre butikkategoriene får bare nye varer tre ganger i året. Bedre informasjon kaller polledelsen det for! Uten at vi forstår det helt. I følge de samme kreative hodene får hver butikk halvannet år på å tilpasse seg det nye sortimentssystemet, slik at du som kunde vet likevel ikke om varene som står i listen virkelig er å få tak i. Det skal ikke være lett å handle vin i Norge! Akkurat nå skjønner vi de som heller står tre timer i kø i Strømstad i stedet for å bli møtt med "har ikke" og "utsolgt" som jo er de vanligste svarene.

Forsiden akkurat nå

Til toppen