Asiatisk mat har ord på seg for å være vanskelig å kombinere med vestlige drikkevaner. Selv om grønn te nytes ofte, er øl foretrukket av mange. Og øl går svært godt til sashimi, men du må velge et øl med passe dose friskhet og sødme samt dempet bitterhet. Det japanske Kirin Ichiban har akkurat dette, og selv om det oppleves for søtt sammenlignet med norsk pilssmak, er det veldig godt sammen med rå fisk med tilbehør.

Øl i belgisk stil smaker fortreffelig til sushi. Og her er det vell av muligheter. Duvel er er godt allround alternativ som har nok sødme til å matche soya, wasabi og ingefær.

Men sake er det riktigste hvis du ønsker alkoholholdig drikke til. Gekkeikan Namakaze Sake er en sødmefylt og med tydelig alkoholpreg, lettdrikkelig, men ikke blant de mest elegante.

Langt større raffinement er det i Nøgne Ø Junmai Ginjo Sake som er en såkalt junmai ginjo-sake.

Les om Norges og Europas fremste sake-bryggeri

Det betyr at det er en sake som ikke er tilsatt sprit, men hvor alkoholen på 16 prosent er et resultat av gjæring. Samtidig som den er laget av ris som er polert til minst 60 prosent.

Slik skjønner du en sake-meny

Denne type sake skal alltid serveres avkjølt. Oppvarming gjøres kun med billigere typer.

Les om hvordan du velger sake til mat

Men det er spesielt vin som er vanskelig. De fleste tørre viner blir spisse og magre i møte med både fiskefettet og ikke minst soyasausen, wasabien og den syltete ingefæren.

Rådet er uansett å være veldig forsiktig med disse ingrediensene. Japanere ser med forskrekkelse hvordan nordboere ødelegger den delikate fiskesmaken med disse sterke smakene. Men bittelitt går bra. Og da klarer også noen viner seg helt utmerket, hvite vel å merke. Men de må altså ikke være for tørre samtidig som syrene må være på plass.

Løfter stemningen

Tyske Dönnhoff Riesling rydder opp i det meste, men strever litt, om ikke så mye, med de røde fiskene. Dette er nemlig den største utfordringen med vin til sashimi siden syrene løfter frem transmaken i fiskefettet. Til å møte dette har denne vinen noe restsødme som tar av for denne noe påtrengende smaken.

For å klare alle utfordringene i maten, må du over på en vin med både restsødme og større fylde. Som Dr. Loosen Wehlener Sonnenuhr Spätlese. En rik og fruktig vin med mye fruktsødme som balanseres perfekt av syrene.

Denne knallgule drinken er perfekt til påske og når du trenger noe som lyser opp
Ukens drink
Mayfair

Appelsin og aprikos bidrar med farge og gin med friskhet - og ytterligere kick får smaken med litt nellik. Jula varer helt til påske - og påsken helt til jul.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten