Glemte reiselivet

Reiselivsnæringen i Hammerfest har seg selv å takke for at tallet på cruiseanløp og turister har stupt. Det mener Rica-sjefen i Norge.

- Reiselivet i Hammerfest har lent seg for mye tilbake og tenkt på olje og Snøhvit uten å ha tatt ansvaret for å utvikle ferie- og fritidsmarkedet, sier konsernsjef Ole Jacob Wold.
 
Rica-sjefen kritiserer en samlet bransje for å ha forsømt turistene i skinnet fra Snøhvit.
 
Ikke fornøyd
Toppsjefen i en av de tyngste reiselivsaktørene i Finnmark er ikke fornøyd. Fokuset på olje har ført til tap av millioninntekter.
 
- Man har i hvert fall ikke gjort en tilfredsstillende jobb, for utviklingen har vært annerledes andre steder i Finnmark, sier Wold til NRK.
 
Tar kritikk
- Vi skal jo drive profilering og markedsføring av Hammerfest og Kvalsund, og der skal vi være såpass ærlige og si at vi har gjort en for dårlig jobb. Hammerfest Turist ønsker et større ansvar for markedsføring, profilering, vertskap, informasjon og produktutvikling. Det betyr at også vi må utvikle oss, sier Ståle Linnes, daglig leder i Hammerfest Turist.
 
Vil samarbeide
- Fra vår side legger vi også merke til at Wold uttaler seg som direktør i Rica-kjeden og har det mandatet og den interessen å ivareta. I den konkurransesituasjonen som er i vår by, ser vi på det som positivt, og da vil vi forsøke å samarbeide med disse hotellene for å få et bedre tilbud, sier nestlederen i styret i Hammerfest Turist, Lars Bjørn Mehus.

Forsiden akkurat nå

Til toppen