Godisvin

En vin som fyller munnhulen med godsaker som modne skogsbær, sjokolade og mokka er et måltid i seg selv. Men ukens vin består prøven som matvin, og vil helst ha en saftig kjøttbit på tallerkenen.
Aase E. Jacobsen
07 Mars 2001 - 17:10

Argentinske Trivento Cabernet Malbec Reserve 1998 (11777) fra Viña Patagonia er stappfull av gode smaker. Her er alle skogens søte bær, og særlig bjørnebær, den er svært rund og fyldig med bløte syrer og tanniner hvilket gjør den til en utmerket peiskoskandidat. Det er vanskelig å stå i mot en slik vin med mindre du foretrekker svært syrestramme viner. Og det er ikke så mange som gjør hvis de bare skal ha "et lite glass rødvin".

Trivento kan imidlertid utmerket godt brukes som matfølge. Og da helst til saftig, gjerne grillet kjøtt. Det intense bærpreget vil dessuten gjøre godt i møte med krydrete retter. Og siden den har så bløte tanniner, kan den godt brukes til vilt.

Argentinsk vin er mer i vinden her til lands enn vin fra naboen Chile. Årsaken er kanskje at argentinske vin har større variasjon i smaksbildet. Trivento representerer imidlertid den moderne delen av Argentinas blomstrende vinproduksjon. Druemiksen er like store deler cabernet og malbec, som er landets nasjonaldrue. Malbec gir fargemettede viner med blekkaktig fylde og smak samt fine tanniner.

Vinen kommer fra Mendoza som er landets hovedkilde for druer. Her er det svært varmt og tørt, og derfor er kunstig vanning mye brukt på samme måte som på andre siden av fjellene i Chile. Resultatet er druer med høy grad av modning og som gir viner av Triventos kaliber ved hjelp av moderne vinfremstillingsteknologi. Et forhold som er svært viktig med viner av denne type er at de ikke serveres for varme. De søte bæraromaene og alkoholgehalten på 13 vil gjøre at vinen oppleves som slapp når den blir for varm. Derfor aldri mer enn 17-18 grader.

Ukens vin på mobilen
Står du på Polet og ikke husker hva Ukens vin heter, kan du få det på
tekstmelding på mobiltelefonen din. I samarbeid med Cellus AS tilbyr
Apéritif deg det.

Slik gjør du:
1. Skriv: ukensvin (i ett ord)
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Etter sekunder får du Ukens vin på displayet.

Få Ukens vin fast tilsendt
1. Skriv: varsle ukensvin
2. Send denne tekstmeldingen til telefonnummer 1986
3. Du får Ukens vin sendt til din mobiltelefon hver uke. Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å avslutte abonnementet, sender du kodeordet: Stopp ukensvin til 1986.
Pris for tjenesten er Kr 5, - pr mottatte melding.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.