Bryggeribråk
Gotlands vant Bryggeribråk 2015

I årets Bryggeribråk var spenningen stor helt fram til stemmene skulle telles opp. Gotlands Johan Spendrup trakk det lengste strået.
30 Oktober 2015 - 16:39

-Å få feire 20 årsjubileet på denne måten, er helt fantastisk, var bryggemester hos Gotlands Bryggeri, Johan Spendrups umiddelbare reaksjon da seieren i Bryggeribråk 2015-finalen på Håndverkerstuene var et faktum.

Han inviterte like raskt den andre finalisten, Ingeborg Lindheim fra Lindheim Ølkompani, til å være med på en beermakers dinner-turne Sverige rundt, for å vise også svensker hvor godt øl fungerer til mat.

Det var en vrien meny de to finalistbryggeriene i fikk i oppgave å finne øl til. Og det var veldig forskjellige øl henholdsvis Lindheim og Spendrup valgte for å løse oppgaven.

Stor stemning når Hans Tryggvasson (th) annonserer vinneren.

At bryggeriene har forskjellig ølstil, kom så absolutt til uttrykk i denne konkurransen. Lindheims surøl, i form av to ulike berliner weisse møtte Gotlands mer maltdrevne øl. Til sammen fire retter fikk sine to ølforslag. Mens Gotland vant de to første med sin Great White Bulldog og Wisby Stout, fikk Lindheim flest stemmer med We Juice Morell og Afraid of the Dark Stout. Men da stemmene fra de totalt 87 stemmeberettigete var talt opp, hadde Gotland høstet i alt 15 stemmer mer enn Lindheim.

En knepen seier med andre ord. Premien til Gotland, foruten heder, er at Lindheim brygger et øl til ære for dem. Fjorårets Bryggeribråk-vinner Ringnes fikk et øl i belgisk dubbelstil kalt Pryl i gave av Kinn.

Hva det blir fra Lindheim, er foreløpig ikke kjent. Ingeborg Lindheim vil nok diskutere det med sin brygger, forretningspartner og ektemann Eivin Eilertsen.

Bryggeribråk er nå i sitt andre år og årets vri var med nordiske bryggerier. I alt 16 bryggerier har konkurrert i til sammen 15 runder på Håndverkerstuene i regi av daglig leder Hans Tryggvasson.

De innledende rundene hadde fire forskjellige tre retters menyer som kandidatene ble presentert for. Finalen ble altså mer kompleks også fordi kjøkkenet fikk lov å leke seg ekstra mye, ifølge Tryggvasson. Som nå går løs på tredje utgave av Bryggeribråk. Detaljene er ikke klare ennå, men at det blir minst like moro og ikke minst spennende som i år, ligger i kortene.

Finalemenyen og ølfølget

Tørr fiskesuppe

Lettrøykt safranlaks, soyamarinerte rå kamskjell i brent purre, kraft- og urtemarinerte råreker, råkost, vippetang, tangskum, wasabirogn og rødbet- og chilichips

Lindheim Ølkompani: We Juice Rhubarb Berliner Weisse (5,5%, ikke lansert på polet)

Gotlands Bryggeri: Great White Bulldog Wheat IPA

Tør fiskesuppe.

Håndverkerens Grandiosa

Tomatsaus med ferske urter, tre typer vellagret ost, grillet rød- og gul sjalottløk, steinsopp, lavtemperert og grilet indrefilet av okse, syrlig steinsoppbernaise

Lindheim Ølkompani: Valpadana Session IPA (butikkstyrke)

Gotlands Bryggeri: Wisby Dry Stout

Håndverkerens Grandiosa .

Fårikål på vaffel

Vaffel med rosmarin, potetstrøssel, chilisyltet rødkål, grønnkålchips og kokegroplaget gammelnorsk spælsaulår

Lindheim Ølkompani: We Juice Morell Berliner Weisse

Gotlands Bryggeri: Sleepy Bulldog Winter Ale (nyhet i november, vnr 713902)

Fårikål på vaffel.

Ut på tur-sigaren

Terøykt mascarpone-pannacotta rullet i kvikklunsj med appelsinaske

Lindheim Ølkompani: Afraid of the Dark Coffee Stout

Gotlands Bryggeri: Wisby 20 Jubileum Saison (begrenset antall kun for serveringsbransjen)

Ut på tur-sigaren.

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før