Grensehandelen doblet

I juni - før Systembolaget innførte lørdagsåpent - økte nordmenns grensehandel ved Systembolaget i Strömstad med 98,3 prosent i forhold til juni i fjor. 164.000 liter vin ble båret ut av Strömstad-polet av tørste nordmenn i juni.
18 Juli 2001 - 15:22

Og langs hele grensen vokste grensehandelen med vin og brennevin med 54,6 prosent fra i fjor. Det viser junibarometeret fra Vin- og brennevinsimportørenes forening (VBF).

- Jeg hadde ikke trodd på en så stor økning før innføringen av lørdagsåpent i Sverige. I løpet av en måned har nordmenn kjøpt like mye vin i Strömstad som et mindre norsk Vinmonopol-utsalg selger i løpet av et helt år! Nå tør jeg ikke lengre tenke på hvilken utvikling vi får i grensehandelen i andre halvår, uttrykker en forbløffet formann i VBF, Ivar Amundsen.

Mens juni i fjor var en "vanlig" måned med bare litt mer grensehandel enn i april og mai, viser juni 2001 seg som en måned med en helt uvanlig stor grensehandel over Kjølen. Med en grensehandel ved Systembolaget på 54 millioner kroner i juni, tapte staten 52,5 millioner kroner i avgifter.

Første halvår
I løpet av første halvår i år har vi kjøpt vin og brennevin for 180,5 millioner kroner ved Systembolaget i Sverige - mot 159,6 millioner kroner første halvår i fjor. Dette ble fordelt på 333.000 liter brennevin og 1.137.000 liter vin. I Strömstad alene har vi kjøpt 560.000 liter vin i løpet av første halvår. Mens Vinmonopolets salg økte med 2,9% første halvår, var fasit for grensehandelen ved Systembolaget en vekst på 11,3%. Staten har tapt 179,1 millioner kroner i moms- og avgiftsinntekter på grunn av grensehandelen ved Systembolaget første halvår. VBFs undersøkelse er foretatt med samme metode som Statens Institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) anvendte i sin studie av grensehandelen i 1997.

- Fortsetter veksten slik, vil vi med lørdagsåpent sette ny rekord også i andre halvår. Da ser jeg ikke bort fra en samlet grensehandel ved Systembolaget på 600 mill kroner i år, mot fjorårets 460 mill. Med grensehandelen i Danmark, Finland, Storbritannia og Tyskland snakker vi da om en grensehandel på 1 milliard kroner i år - i tillegg til et ennå større taxfree-salg på ferger og flyplasser, mener Amundsen.

Utfordrer - igjen
KrFs leder Valgerd Svarstad Haugland uttalte tidligere i uken til Dagbladet at hun ville vurdere de norske alkoholavgiftene dersom lørdagsåpent viser seg å medføre betydelig økt grense-handel. Nå ser det ut som hun ikke trenger å vente på juli-tallene for å få svar. VBF-formannens utfordring til Stortinget er å redusere brennevinsavgiften med minst 25%, og vinavgiften med minst 35%.

- Så mye må til for å få omsetningen tilbake i kontrollerte former. Ferske tall fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) viser at omfanget av spritsmugling og hjemmebrent er rekordhøyt. Når vi nå i tillegg får denne veksten i grensehandelen, snakker vi om at Vinmonopolet og restauranter har en registrert markedsandel på under 50% for brennevin, og under 70% for vin. Politikerne har lite valg dersom de skal bekjempe den uregistrerte omsetningen. Tallene viser jo at høye avgifter ikke virker - de bringer bare alkoholmarkedet ut av kontroll, mener Amundsen.

Størst vekst i Strömstad
Ved Systembolaget i Strömstad økte nordmenns kjøp av brennevin fra 12.220 liter i juni 2000, til 24.120 liter i juni i år (97%). Norsk vinkjøp i Strömstad gikk tilsvarende opp fra 84.400 liter i juni i fjor til 163.820 liter i juni i år (94%). Ved Charlottenberg (Eda) kjøpte vi 16.070 liter brennevin og 52.180 liter vin i juni, også der en betydelig vekst fra juni i fjor.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink