Gründere med suksess

Bare to måneder etter lanseringen har vinen til Telemarksgründerne Elisabeth og Tor Rett tatt en fjerdedel av markedet for norskprodusert vin.

Tor Rett ønsket å lage en vin av blåbær og tyttebær som skulle passe til lam og elg. Rett er utdannet kokk og visste hva han ville ha.
 
Tallene fra Vinmonopolet viser at han langt på vei har lyktes. Vinen fra gründerbedriften Seljord Vin var nemlig den nest mest solgte vinen i Telemark før jul. I tillegg til vin lager bedriften cider av eple og solbær.
 
Byproblemer
Da ekteparet jobbet med planleggingen av bedriften bodde de i Oslo.
 
- Der nytter det ikke å starte opp, sier de til Nationen.
 
Fikk støtte
Men i en liten kommune var det lettere. Der kunne de bare stikke innom rådmannen eller ordføreren hvis det var behov for det. I tillegg til lettere kommunikasjon ga den lokale banken dem støtte. Innovasjon Norge har også bidratt med støtte.
 
- Ideen er god, vi venter på dere. Slik var holdningen vi ble møtt med, sier Tor Rett.
 
90 000 flasker
Seljord Vin har til nå tappet 90 000 flasker.
 
Seljord Skogsbær solgte 5 100 liter på under to måneder i fjor.
 
NB!
Vi gjør oppmerksom på at Tor Rett er i familie med Apéritifs ansvarlige redaktør Aase E. Jacobsen. Det er imidlertid horecanetts journalist som på eget grunnlag har vurdert nyheten og skrevet saken.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen