Gull til unge norske kokker

Det norske landslaget gikk til topps i Nordisk Mesterskap for kokkelærlinger for 11. gang. Landslaget i år besto av Per Ivar Berget fra Torpa og Rannveig Bergheim fra Lom, begge inne i sitt siste år av læretiden hos mesterkokken Arne Brimi i Lom. Mestersk
06 Mai 2000 - 13:39

Etter 12 ulike øvelser og en samlet poengsum på over 500 var det kun noen få poeng som skilte de tre beste, med det danske laget på andreplass og Finnland på tredje. De viktigste øvelsene består i å tilberede to forskjellige tre retters middager, den første med ingredienser som er ukjent for deltagerne før konkurransedagen, mens de har hatt anledning til å trene på den andre menyen i to måneder forut for konkurransen. De høyeste poengsummene fikk for Berget og Bergheim (bildet)

for orden og hygiene under arbeidet, økonomisk utnyttelse av råvarene og smaken på rettene. I tillegg fikk de svært bra uttelling på de teoretiske oppgavene.

Hoveddelen av konkurransen var lørdag med intenst arbeid og kamp mot maksimaltider fra kl 8 om morgenen til 17 om kvelden. Hver eneste liten bevegelse og hver ting som ble utført ble overvåket av fire strenge dommere. Stavanger Forum var for anledningen innredet med 5 fullverdige restaurantkjøkken, anretninger, restaurantbord og bar, der deltagerne skulle prøves og veies i kokkekunstens hemmeligheter. Reiselivsbedriftenes Landsforening i Oslo var hovedarrangør for årets mesterskap.

Kokkenes Mesterlaug i Rogaland hadde gjort en kjempeinnsats for å innrede og utstyre arbeidsplassene slik at forholdene skulle ligge best mulig til rette for konkurransen.

Nordisk Mesterskap for lærlinger arrangeres hvert år, og det legges stor prestisje i konkurransen, som for mange er det første steg på veien til internasjonal anerkjennelse og senere mesterskap på junior og seniornivå.

Nordisk Mesterskap for servitørlærlinger ble arrangert samtidig. Det Svenske landslaget med Michel Eberhardt og Ulrika Johnsson. gikk til topps i denne konkurransen, med det norske laget (bildet) bestående av Robert Lie fra Oslo og Torstein Sande fra Førde på en hedelig

bronseplass etter Island. De klarte ikke å kopiere gullmedaljen som det norske laget fikk i fjor, men marginene opp til toppen var små. Et par små feil under veis var nok til at gullet glapp. For servitørene var dekking av bord, valg av riktig drikke til menyen, drinkmiksing, servering, flambering og transjering viktige øvelser.

Kvalifiseringen til nordisk mesterskap skjer gjennom nasjonale konkurranser. De norske lagene kvalifiserte seg ved å gå til topps i NorgesCup som ble arrangert sist høst.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.