Gullgutt gikk i svart

– Det gikk litt i svart da jeg ble ropt opp som vinner, sier nybakt norgesmester i kokkekunst, Thomas Johansen Borgan.
01 Oktober 2012 - 01:32

– Det har vært mye frustrasjon før jeg kom frem til vinnermenyen. Jeg følte enorm lettelse og ekstrem tilfredsstillelse. Drømmen var en medalje, sier Thomas Johansen Borgan til Adresseavisen.

Kjøkkensjefen ved Glassgården Brasseri & Grill ved Rica Bakklandet Hotel tok i helgen førsteplassen i årets kokke-NM 2012. I finalen møtte han elleve av landets beste kokker, blant dem fjorårsvinner Christian Andrè Pettersen. Han tok andreplassen i år, mens Martin Sveian ble nummer tre.

Hele sju av finalistene jobber forøvrig ved et av Ricas hoteller i Trondheim.

Motivasjon

– Å vinne denne prisen er nok det største man kan oppnå nasjonalt innen kokkekunst i Norge. Utmerkelsen gir meg motivasjon til å utvikle faget videre og bruke erfaringene i mitt videre arbeid, sier Borgan.

Han stod igjen som vinner etter å ha presentert en treretters meny bestående av «Kylling Waldorf», «Reinsdyr med skogorama» og desserten «Pære, yoghurt og bjørk».

– Jeg følte jeg hadde ganske god kontroll, og følte meg godt forberedt. Jeg hadde gjort menyen åtte ganger tidligere i reell tid, men har øvd mye på de enkelte rettene før det, sier han.

Innstilling

– Thomas har en fenomenal innstilling. Han tok ut ferien sin en måned før konkurransen, og brukte denne tiden til å perfeksjonere seg til konkurransen, sier Bjarte Gjerde, regiondirektør for Rica Hotels i Midt-Norge.

Rica Bakklandet Hotel åpnet i 2011, og satser på å videreføre matfilosofien fra det mer veletablerte søsterhotellet Rica Nidelven Hotel.

– Begge satser på faglig kompetanse og ekte mat, og vi lager all mat fra grunnen av. Det er ikke veldig vanlig for norske hotell i dag. Det er derfor vi rekrutterer de beste kokkene i området til våre hotell, sier Gjerde.

Dobbelt gull på kjøkkenet

Thomas Johansen Borgan har vært kjøkkensjef på Glassgården Brasseri & Grill siden åpningen i august i fjor. Den andre kjøkkensjefen på Rica Bakklandet Hotel er tidligere norgesmester Ole Erik Løkken. På Glassgården Brasseri og Grill har altså begge kjøkkensjefene gullmedalje i kokkekunst.

På plassen bak Borgan kom Christian André Pettersen, mens Martin Sveian ble nummer tre.

Deltakerne i årets NM i kokkekunst:

• Bjørnar Buserud (Rica Nidelven Hotel)
• Håkon Solbakk (Rica Nidelven Hotel)
• Mads Georg Risan (Rica Nidelven Hotel)
• Reneè B. Fagerøy (Glassgården Brasseri & Grill / Rica Bakklandet Hotel)
• Håvard Klempe (Rica Nidelven Hotel)
• Thomas Johansen Borgan (Glassgården Brasseri & Grill / Rica Bakklandet Hotel)
• Sigve Eliassen (Rica Nidelven Hotel)
• Christian Andrè Pettersen (Spiseriet, Stavanger Konserthus)
• Sebastian S. Engh (Vertshuset Curtisen, Halden)
• Martin Sveian (Tango Bar & Kjøkken, Stavanger)
• Stig Harris Fagerholt (Gastronomisk Institutt, Stavanger)
• Odd Ivar Haglund (Brasseri Fengselet, Hønefoss)

Juryen bestod av Per Mandrup (hoveddommer/smaksdommer), Jørn Lie (smaksdommer), Sven Erik Renaa (smaksdommer), Kari Innerå (smaksdommer), Espen V. Larsen (smaksdommer), Anne Dorthe Ask (plassdommer) og Jan Kåre Johansen (plassdommer).

Norgesmester Borgan, som i 2011 vant konkurransen «Årets sjømatkokk»”, blir nå Norges representant i neste års nordiske mesterskap i kokkekunst.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.