Hansa i ny innpakning

Valget av drikkevarer og ikke minst emballasje, viser hvem du er, og det er ikke uten grunn at fancy flasker som kun fås i barer og restauranter på "uforklarlig vis" har havnet i de tusen hjem. Nå kommer Hansa-pils emballert i aluminiumflaske.

Flasken er grønn med stor Hansa-logo i gull og det er kun på noen utvalgte steder at publikum kan få nyte en Hansa fra den nye flasken. Selv om Hansa nå har byttet slagord fra "Lagret lengst - verdt å vente på" til "Rett på smak", er det verdt å merke seg at øl tappet på en lystett aluminiumflaske nok kan lagres lenger enn øl på en brun glassflaske.

Parallelt med lanseringen av den nye flasken har Hansa sammen med gruppens to andre medlemmer, Borg og CB, redesignet store deler av etikettprogrammet. Borg Bryggerier har samtidig fått frisket opp logoen.

Samarbeid med Heineken
Når sant skal sies er den nye ølemballasjen et utslag av samarbeidet mellom Hansa og Heineken. Originalen ble utviklet av franske Ora-Ïto design på oppdrag fra Brasseries Heineken. Flasken ble lansert i mai i fjor.

Det hele startet på trendy nattklubber i Paris der Heineken så at deres produkter sakte men sikkert mistet grepet på publikum. I stedet for å gi opp, satte de i gang med en omfattende undersøkelse for å finne svaret på hvorfor unge voksne gikk fra øl til andre drikkevarer. Svaret kom ganske raskt: Produktet i seg selv var bra, men emballasjen var ikke trendy nok. De gode, gamle ølflaskene passet rett og slett ikke inn i resten av omgivelsene.

Norge før USA
Mens Heineken arbeider med lansering av aluminiumflasken i USA, har altså Hansa allerede kommet i mål. Målgruppen er unge voksne mellom 23 og 29 år, og sammen med aluminiumflaskene legges det opp til spesielle markedsaktiviteter.

Nå gjenstår det bare å installere metalldetektorer i døra på de utvalgte stedene - så den nye emballasjen ikke "spaserer" ut sammen med gjestene...

Forsiden akkurat nå

Naturvinbar uten merkelapper

Bar Brutus er Norges kanskje første rendyrkete naturvinrestaurant med tilhørende tidsriktig grønnsaksdominert meny. Like etterlengtet for noen som provoserende for andre. Beliggenheten bak Botsen bidrar ellers med å utvide grensene for det urbane Oslo.  Les hele saken

Til toppen