Harald Osa inntar ny fyrtårnstilling

Fra å ha drevet fram Gastronomisk Institutt i Stavanger til å bli landets kulinariske kraftsenter i løpet av syv år, har rogalendingen Harald Osa latt seg friste av hovedstadens største restaurantbedrift, Hotel Continental.
13 August 1997 - 18:00

- Det var kun en stilling i dette landet som kunne få meg til å forlate Gastronomisk Institutt, sier Harald Osa som har en rekke kokkebragder å se tilbake på. Han ble Årets Kjøkkensjef i 1986, bare 28 år gammel. Noen år før etablerte han Jans Mat & Vinhus som fortsatt er en av Stavangers ledende gourmetrestauranter. Siden 1988 har han vært lagleder for det norske kokkelandslaget og dermed ansvarlig for lagets store medaljefangst. Mange tilskriver nemlig Osa æren for å motivere til den kraftinnsatsen som må til for å kunne konkurrere i verdenstoppen. Osa har dermed mye til felles med, og stor respekt for, sin forgjenger, Willy Wüssenbach, som nå trekker seg tilbake etter 41 år ved Hotel Continental, 34 av dem som kjøkkensjef. Wüssenbach ble Årets Kjøkkensjef i 1981. Han har gitt ut kokebøker, og han har klekket ut noen av landets fremste kjøkkensjefer. Etter tredve år har han hatt ansvaret for i alt 600 kokkelærlinger. Blant dem stjernekokker som Bent Stiansen og Lars Erik Underthun. Wüssenbach styrke er ved siden av unike menneskelige egenskaper, sterk økonomisk sans, en god administrator og en særdeles dyktig kokk, påpeker Jon Øvrehus, direktør ved Continental, og får støtte fra både Mathis Berge, tidligere direktør, og ikke minst fra Ellen Brochmann, en av hotellet eiere. Hotel Continental er mer restarant enn hotell. 70 millioner var omsetningen av mat og drikke forrige år. I løpet av et år bespises og bedrikkes like mange gjester i Stortingsgaten 24-26 som det finnes innbyggere i Oslo. Theatercaféen er selvsagt bedriftens spydspiss, men Restaurant Lipp er også i støtet etter at Lars Barmen ble ansatt som kjøkkensjef for et år siden. Og Annen Etage lurer alle på når skal gjenoppstå og i hvilken form. Denne tidligere Michelin-restauranten ble nedlagt i fjor sommer. Det er ikke bare på personalsiden at Continental ruster opp. Det 250 kvadratmeter stor kjøkkenet er nylig pusset opp for et mangesifret beløp. Overgangen fra elektrisitet til gassfyrte ovner er ikke bare ressursbesparende, men gir også langt bedre kvalitet på det som serveres. (13.09.97)

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske