Heder til Jan H. Amundsen

Apéritifs redaktør Jan H. Amundsen ble i går tildelt Fagpressens Spesialpris under utdelingen av Fagpresseprisen 2006.

I begrunnelsen het det blant annet han fikk prisen for sitt store engasjement for fagpressen, og som redaktør for å ha kjempet for den kritiske og samfunnsengasjerte fagpressen. Som uredd redaktør har han skapt utallige debatter innen sine fagområder. Det har derfor ofte blåst friskt rundt vinneren av spesialprisen.

I tillegg til å ha skapt og produsert redaksjonelt stoff til sine egne satsinger, har han også vært en foregangsmann innen norsk media når det gjelder salg av redaksjonelt innhold til andre mediekanaler. Amundsens evne til å tilpasse stil og skrivemåte i forhold til medienes målgrupper, er imponerende. Med andre ord: Et eksempel på kreativt fagpressearbeid i mange kanaler, het det blant annet i begrunnelsen:

JURYENS SPESIALPRIS 2006 (juryens begrunnelse)
Det er andre gang vi deler ut juryens spesialpris. Den kan deles ut på helt fritt grunnlag - vurdert av juryen - og kan gå til både person og blad. I fjor ble den delt ut til redaktøren av Politiforum - Ole Martin Mortvedt - med utgangspunkt i hans artikkel om Nokas-ranet - og alt hva det innebar av påfølgende hendelser. Bl.a. annet kildebeskyttelse og SEFO-etterforskning av redaktøren.

Fagpressens og juryens spesialpris går i år til en person som har lang erfaring innen den norske mediebransjen og i fagpressen. Personen har gjennom et stort engasjement, faglig dyktighet og sin nytenkning for lengst blitt et anerkjent og vel etablert medienavn.
Personen har tidligere vunnet Fagpresseprisen, nærmere bestemt to ganger. Den første gangen i 1982. Deretter fikk han den samme prisen i 1992.
Vinneren av Fagpressens ekstrapris har hele tiden som redaktør kjempet for den kritiske og samfunnsengasjerte fagpressen. Som uredd redaktør har han skapt utallige debatter innen sine fagområder. Det har derfor ofte blåst friskt rundt vinneren av spesialprisen. Mange gode fagdebatter er nemlig skapt av denne mannen.
I 1995 startet han et nytt fagblad sammen med sin kone. Samme år gikk han også på nett. I tillegg til å ha skapt og produsert redaksjonelt stoff til sine egne satsinger, har han også vært en foregangsmann innen norsk media når det gjelder salg av redaksjonelt innhold til andre mediekanaler. Hans fagkompetanse har dermed vært å lese i mange ulike medier eid av like mange ulike investorer.
Mange vil også huske hans mange runder - også i rettssalen - med norske myndigheter om annonsering. Disse kampene ble også vunnet.

Vinneren av spesialprisen har mange strenger å spille på. Han har også en enorm tilpasningsevne. Personen vi her snakker om - selger i dag på fast basis redaksjonelt innhold til VG Nett, www.sol.no og Se og Hør. Hans evne til å tilpasse stil og skrivemåte i forhold til medienes målgrupper, er imponerende. Med andre ord: Et eksempel på kreativt fagpressearbeid i mange kanaler.

Vi i juryen for Fagpresseprisene 2006 er stolt av å kunne gi Fagpressens spesialpris til følgende person: JAN AMUNDSEN

Forsiden akkurat nå

Til toppen