Heston Blumenthal til Norge

Den britiske superkokken Heston Blumenthal kommer til Norge for første gang i april.
08 Februar 2013 - 12:37

Det er konferansen Sjømat på Sørlandet som har klart å lokke Heston Blumenthal fra The Fat Duck til Norge. Det er en sterk oppfølgning etter fjorårets konferanse, som var den første, hvor selveste René Redzepi fra var blant foredragsholderne.

- Vår ambisjon er å inspirere til nytenking omkring havets matgleder. Det at vi har klart å få en av kokkebransjens store superstjerner hit er vi selvsagt svært fornøyde med, og vi gleder oss veldig til å høre Blumenthal dele med oss tanker om nye teknikker og kreativ bruk av sjømat, sier Gaute Ubostad, ved Rosfjord Strandhotell som er adresse for konferansen. Blumenthal vil holde to foredrag under konferansen som går mellom 9. og 11. april.

Vitamininnsprøytning

Seminaret er rettet mot alt fra hotell- og restaurantledelse til kokker og lærlinger. På programmet står blant annet også Rodrick Sloan, Norges beste dykker, Jon-Frede Engedahl medeier av Maaemo og Ørjan Johannsessen, årets norske deltaker i kokkekonkurransen Bocouse d’Or hvor han vant prisen for konkurransens beste fiskerett; piggvar og blå hummer.

- Det finnes et hav av muligheter til å gjøre sjømat fra Sørlandet enda mer spennende. Det ønsker vi å gjøre noe med, og inviterer derfor til disse kursdagene som vi håper vil være en stor vitamininnsprøytning for alle i bransjen, sier Ubostad.

Flere kjente navn

Temaet for årets konferanse er «Sjøen som arena for fantastiske matopplevelser». Målet er å inspirere til nye måltidsopplevelser og kreative nisjeprodukter.

Blant foredragsholderne er: Ørjan Johannessen, årets Bocouse d’Or-representant, Harald Osa, Stiftelsen norsk matkultur Jon-Frede Engdahl, medeier Maeamo, Andreas Viestad, matskribent, Rodrick Sloan, dykker, Mikael Ahlerup, Astrid Lindgrens verden, Espen Hennig-Olsen, Flynonstop, Stig Fagerholt, Gastronomisk Institutt, Tommy Raanti, Gastronomisk Institutt, TripAdvisor mfl.

Fakta om Heston Blumenthal:

• 46 år gammel britisk kokk.
• Har mottatt det som finnes av utmerkelser innen matverdenen, inkludert en orden fra Dronning Elisabeth for sitt arbeid for britisk gastronomi.
• Eier av blant annet restauranten The Fat Duck, som ligger i Bray, Berkshire. Restauranten har tre stjerner i den anerkjente Michelin-guiden og er tidligere kåret til Storbritannias beste restaurant.
• Er kjent for sitt eksperimentelle kjøkken og en av foregangsfigurene innenfor molekylær gastronomi – selv om han selv ikke liker den betegnelsen.
• Er selvlært og fikk sin første betalte jobb som kokk da han åpnet The Fat Duck i 1995.
• Har hatt flere ulike TV-programmer på både BBC og Channel 4, har gitt ut en lang rekke kokebøker, og har itilegg hatt sin egen spalte i blant annet avisene The Guardian og The Times.
• Eier også Dinner by Heston Blumenthal på Mandarin Oriental Hyde Park i London, The Hinds Head og The Crown at Bray.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.