Hjemmekvernet kaffe øker mest

Salget av hele kaffebønner har steget 20 prosent.

Tall fra de største kaffehusene i Norge viser at stadig flere nordmenn velger å kverne sin egen kaffe. Salget av hele kaffebønner har steget med 20 prosent i løpet av de siste årene, og leverandørene opplever i år en rekordøkning i salget av hele kaffebønner, melder Pressenytt.

Ifølge Norsk Kaffeinformasjon har Joh. Johannson økt salget av hele kaffbønner med 40 prosent i 2010. Frieles salg har økt 35 prosent, Kjeldsberg har økt med over 50 prosent, mens Coop melder om hele 170 prosent salgsøkning for hele bønner i forhold til 2009.

Tall fra elektronikkjeden Elkjøp bekrefter trenden. Selskapet har 130 prosent vekst i antall solgte kaffekverner i forhold til i fjor, og ifølge kommunikasjonssjef Åshild Indershøvde vil det går ut mer enn 5000 kaffekverner i perioden fram til julaften.
Marit Lynes i Norsk Kaffeinformasjon tror det er flere grunner til salgsveksten av hele kaffebønner i dagligvarehandelen. Hun trekker fram kvalitetsbevisste og kunnskapsrike nordmenn som den aller viktigste ingrediensen.

- Vi opplever en todelt etterspørsel. På den ene siden øker salget av kapselmaskiner som raskt produserer grei kaffe, mens vi i den andre enden ser at mange nordmenn ønsker å kverne og lage kaffen selv. Kaffe er blitt en kunst også i hjemmet, og stadig flere er opptatt av å få fram gode smaker og kjenne på nyansene fra ulike land og regioner, sier Lysnes og mener deg er grunnen til at mange fortsatt velger svart kaffe.

- Norskbrent kaffe er internasjonalt anerkjent og holder høy kvalitet. Det er nesten komisk at enkelte norske serveringssteder fremdeles fremhever italienskbrent kaffe som et kvalitetsmessig fortrinn.

Forsiden akkurat nå

Til toppen