Høstlig varme

En moderne portugiser til en utrolig gunstig pris er ukens gavepakke til deg som har lyst på noe skikkelig smaksrikt rødt i glasset. Og som er utmerket følge til høstens viltmiddager, eller for den saks skyld til pepperbiffen. 220999.
23 August 1999 - 01:48

Dom Ferraz 1997 (varenr. 31550, bestillingsutvalget) fra det klassiske Dão-distriktet er en moderne vin laget av en middelaldrende portugiser med nese og gane for hva dagens konsument liker. Og det til en pris som gjør de fleste andre tilsvarende forsøk til skamme. For Dom Ferraz koster bare kroner 107,90 og for de kronene får du altså en vin som er mer enn de fleste begjærer: Mørk tett farge, intens duft med modne mørke skogsbær, kaffe, fat og animalske aromaer, en smak som følger opp duften til punkt og prikke samt fine bløte tanniner som gjør den god å drikke i dag, og velegnet til å la hvile et par år i kjelleren.

Glem Bordeaux og det kostebinderiet. Hva skal du med stive priser, når du kan få Dom Ferraz 1997 som uten problem lar seg kjøpe inn i store mengder. Den vil alltid gi tilfredsstillelse til dine gjester og deg selv uten at du blir loppet. Enten den skal nytes som den er eller til mat. Som smaksrike retter av hjort eller reinsdyr. Men selvsagt også en god biff, gjerne med peppersaus.

Vinen er laget av druene touriga nacional og jaen, begge typiske for Dão, og ikke minst for portvinsdistriktet som ligger rett nord for Dão. Dom Ferraz har nettopp de innsmigrende aromaene fra en ung portvin, selvsagt uten den store sødmen.

Den er laget av José Neiva, en av Portugals mest populære flying winemakers som kun flyr innenlands. Han legger nemlig hånd på et utall av landets moderne viner, og det med stor suksess. Neiva vet nøyaktig hva som skal gjøres med de ulike vindistriktenes særpreg, nemlig druene. I Dãos tilfelle betyr det modne druer, lang maserasjonstid og ingen filtrering. Derfor vil du også kunne oppleve noe bunnfall i vinene, men det skal du ta som et godt tegn.

22.09.99

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

Påske er skiturer, kos i hytteveggen - og appelsiner. Men appelsiner kan brukes til mye mer enn det. Her får du et knippe oppskrifter med nettopp appelsin.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.