Hotellstjernene kommer

NHO Reiseliv leverte mandag sitt kvalitetssikringssystem for overnattingsbedrifter til nærings- og handelsminister Trond Giske.

Norge får et banebrytende system for stjernemerking av hoteller. - Det gledelige med det norske systemet er at kundene selv måler servicenivået, og at hotellene må være gode på miljø for å nå opp i stjerneskalaen, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

Systemet er utarbeidet av NHO Reiseliv. Det innholder spesifikke kriterier for å tildele hotellene fra én til fem stjerner, og en teknisk løsning som gjør det lett for hotellene å bli stjernemerket.

- Systemet er internasjonalt banebrytende og vil bli et eksempel til etterfølgelse i andre land i Europa. Vi vet at flere land allerede er i gang med å forbedre sitt eget system basert på det arbeidet som nå er lagt ned i det nye norske systemet, sier Giske.

Den nye graderingen legger blant annet vekt på miljø, service og fleksibilitet. Gjestenes syn skal også telle med.

- Et hotell kan miste en stjerne hvis gjestene er misfornøyde. Dette er nytt, sammenlignet med tilsvarende system i Europa, sier Giske.

Systemet vil representere en betydelig forankring av hotellenes arbeid med egen kvalitet, og forbedrer hotellgjestenes mulighet til å vite hva de kan forvente av de enkelte hotellene før de bestiller opphold.

- Det er på høy tid at også Norge får et nasjonalt kvalitetssikringssystem for hotellbransjen på plass. Jeg ser derfor frem til at systemet blir satt i drift, sier Giske.

Hotellene vil blant annet vurderes ut ifra følgende kriterier når stjernene skal deles ut:
• Rom- og hotellfasiliteter
• Tilleggskriterier som kurs- og konferansetilbud
• Gjestenes bedømmelse

- Et hotell som scorer høyt på for eksempel rom- og restaurantkvalitet, men som får dårlig score på service, kan faktisk miste en stjerne av den grunn, sier direktør Bjørn M. Bjerke i NHO Reiseliv til Aftenposten.

Nå skal Nærings- og handelsdepartementet finne ut hvem som skal stå for driften av systemet.

Stjerner er gammeldags
Det mener både Choice Hotels og First Hotels.

Norske hoteller skal få internasjonal rangering med stjerner allerede i høst. Men Choice Hotels, som eies av Petter Stordalen, og First Hotels nekter å være med på ordningen, i følge dn.no.

- Som utgangspunkt er klassifikasjon av hoteller viktig for hotellene, og særlig for hotellgjestene. Men da må klassifikasjonen måles ut fra hele gjesteopplevelsen og være internasjonal. Dessverre er ingen av delene tilfelle når det gjelder det kommende norske klassifikasjonssystemet, sier president Michael Telling i First Hotels til dn.no.

Heller ikke Petter Stordalens hotellkjede vil delta i den norske stjerneordningen, som blir frivillig.

- Ordningen vil ikke bare gjøre hotellrommene dyrere, men er fremfor alt gammeldags fordi det allerede finnes internettløsninger, som for eksempel Tripadvisor, som ivaretar publikums behov for å finne ut om det enkelte hotells kvaliteter på en bedre måte. I grunnen håper jeg ikke den norske stjernerangeringen rekker å se dagens lys, sier administrerende direktør Torgeir Silseth i Choice Hotels.

I motsetning til for eksempel Choice-kjeden takket imidlertid First Hotels ja til å ha en representant i styringsgruppen som utarbeidet forslaget. Men det betyr ikke at de er fornøyd med utfallet:

- First Hotels har valgt å ikke delta i ordningen i den nåværende formen, men hvis det norske klassifikasjonssystemet en dag oppfyller de to kravene vi mener bør være til stede, ønsker First Hotels å delta aktivt, understreker Michael Telling.

I motsetning til Silseth, tror ikke Telling at overnattingene vil bli dyrere som følge av en stjerneklassifikasjon.

- Jeg ser ingen grunn til det. Hvis det da ikke er et uttrykk for at standarden allerede er under gjestenes forventninger, og derfor vil kreve investeringer i form av oppgradering av hotellene og/eller flere medarbeidere til å ta seg av gjestene, sier han.

I et slikt tilfelle mener First-sjefen at det vil tjene til gjestenes fordel med en klassifikasjon:

- Det vil jo fortsatt være gjester som velger et billig hotell, og dermed positivt forholder seg til at hotellet har en lavere klassifikasjon. Man kan med andre ord si at argumentasjonen alene holder, hvis man i dag lykkes med å selge et dårlig hotellopphold dyrt, sier Telling.

Forsiden akkurat nå

Til toppen