Hudfletter Mattilsynet

Næringsmiddelbransjen i Oslo ble ikke veldig mye klokere etter et informasjonsmøte med Mattilsynet i dag.

Over hundre mennesker fra bransjen hadde møtt frem til møtet der Mattilsynet skulle informere om vannsituasjonen.
 
Siden bransjen bruker vann i mange sammenhenger var det mange spørsmål. Men nokså ullene svar. Under møtet nærmet temperaturen seg kokepunktet, i følge Nettavisen.
 
Det var folk tilstede fra restauranter, storkjøkken, hoteller og interesseorganisasjoner. De fleste slaktet parasitt-infoen fra Mattilsynet.
 
For sent
De fleste mente at informasjonen om vannsituasjonen kom alt for sent. Mange var også misfornøyde med de forskjellige anbefalingene som har blitt gitt i forbindelse med parasittfunnene.
 
- Jeg kan nok være enig i at vi burde vært ute med informasjon til bransjen tidligere. Så det får vi gjøre noe med til neste gang, innrømmet Mattilsynets Kristina Landsverk.
 
Halvannet døgn etter
Mattilsynet la ut retningslinjer til næringsmiddelbransjen torsdag kveld. Det er halvannet døgn etter at pressemeldingen om det infiserte drikkevannet kom fra Oslo kommune.
 
Næringsmiddelbransjen undret seg over hvorfor de ikke ble informert på samme tid.
 
- Vi gikk ut med en pressemelding sammen med Oslo kommune klokken 06 onsdag morgen, det var to timer etter at vedtaket ble fattet. Vi kan neppe kritiseres for å være for sene med å varsle, mente Landsverk.
 
70 eller 96?
Et vesentlig spørsmål var om kaffemaskinene er friskmeldte eller ikke. Flere lurte på hvilken temperatur vannet måtte ha og hvor lang tilberedningstid som trengtes. Da kom ekspertpanelet med ulike svar, som varierte fra 70 til 96 grader i ulike tidsperspektiver.
 
Omtrentlig
- Dette er altfor omtrentlig, vi må ha eksakte tall å forholde oss til, sa Kenneth Smørdal, som er administrerende direktør i Studentkafeene. Selskapet leverer mat og drikke til Oslos største student-institusjoner.
Kommunens ansvar
Mattilsynet sa at det er Oslo kommune som er ansvarlig for å informere byen og dens innbyggere om vannkrisen.
 
Kenneth Smørdal kommenterte dette.
 
- I disse dager er det veldig mye informasjon i ulike kanaler, særlig i mediene, og det er mye støy som gjør det vanskelig å vite hva man skal tro på. Mattilsynet er vår nærmeste instans, og det er dere vi forholder oss til. Derfor er det veldig viktig for oss å kunne få god og tilgjengelig informasjon gjennom dere, sa Smørdal.
 
- Det er et godt poeng, og jeg skal ta det med meg videre, svarte Landsverk.

Forsiden akkurat nå

Til toppen