Hun kan virkelig trylle med smaker

Niru Kumra er vår samarbeidspartner for ekstra smakskraftige matkurs. Hun har dessuten gitt butikkhyllene velkomment påfyll av tilsetningsfrie chutneyer med autentisk smak.

Niru Kumra kom fra Punjab i Nord-India til Norge som åtteåring i 1977. Hennes gane er godt plantet i den indiske mattradisjon med røtter også i Sør-India. Det har gitt henne et solid grep på både nordindiske vegetarretter og sørindisk sjømat. Kokekunstner hun mer enn villig deler med andre.

La Niru lære deg hemmelighetene for å lage verdens beste vegetarretter

Du kan også lære å lage autentiske og velsmakende curryretter

Hun er samtidig norskere enn de fleste når det gjelder juletradisjonene: –Jeg baker både serinakaker, kokosmakroner, pepperkaker og krumkaker, og på julaften spiser vi ribbe, medisterkaker og surkål, ler hun.

Kokebok og produktserie

Men når hun holder matkurs, er det først og fremst for å formidle den ekte indiske maten, og på en enkel måte.

Niru går imidlertid aldri av veien for å eksperimentere – men helst med den norske maten. Som da hun i fjor jul serverte norsk reinsdyr i indisk drakt. Eksperimentene deler hun gladelig på bloggen Nirus verden.

Denne formidlingsgleden er bakgrunnen for den nå tiårige suksessen med Masalmagic som selskapet hennes heter.

De første matkursene holdt Niru i 2003, og året etter kom kokeboka «Indisk mat på norske fat - tilpasset norske ganer og utstyr».

Det hele begynte imidlertid på et skolekjøkken i Lørenskog. – Foreldrene i klassen til barna ville gjerne lære å lage maten jeg hadde hatt med på ulike skoletilstellinger. –Så er jeg er et typisk dugnadsmenneske. Om det var snakk om å lage noe til fotballaget eller klassen, stilte jeg alltid opp. Derfor ble mange kjent med min matlaging.

Nøye med detaljene

Siden den gang har Niru hatt 7000 deltakere på matkurs.

Allerede som barn merket Niru at hun hadde spesielle evner på kjøkkenet. Nirus mamma var i nærmiljøet kjent som en dyktig kokk. - Men siden hun ikke var så god i norsk i starten, måtte jeg oversette når folk spurte hvordan hun hadde laget de forskjellige rettene, forteller hun.

Med en farmor som var husstellærer er det lett å forstå at Niru har det i genene. Og ikke minst at det ikke finnes noen snarveier til god smak. - De var begge veldig nøye på at alt skulle være perfekt og at rettene skulle lages så korrekt som mulig, smiler Niru.

Som «anerkjennelse» fikk hun allerede i fjortenårsalderen ansvaret for lørdagsmiddagen i familien.  

Men Niru vurderte ikke mat som profesjon. Derimot økonomi på BI hvor hun dessuten møtte sin mann. Først etter flere år i ulike departementale stillinger, sist som prosjektleder i Nærings- og handelsdepartementet, skjønte hun at det var mat hun skulle satse på. –Jeg drømte om å lage mat, masse mat, stort sett hele tiden, ler hun i dag.

Men det er en tilfeldighet at hun gjorde alvor av drømmen. – Under et jobbseminar møtte jeg en drømmetyder som jeg fortalte om mine stadig tilbakevendende drøm om mat og krukker. Hun mente jeg måtte gjøre noe med disse signalene. For meg var det en tankevekker, sier hun.

Nye ideer står i kø

Krukkene i drømmen ble koblet sammen med at Niru alltid hadde likt å lage chutneyene som er så viktige i det indiske kjøkken. –Pappa var veldig glad i ekstra sterke chutneyer, og vi dyrket mange av ingrediensene selv i vår lille kjøkkenhage, minnes Niru og legger til:

-Da jeg startet med matkurs var det naturlig å servere disse chutneyene som tilbehør til maten. Raskt fikk jeg spørsmål om det var mulig å kjøpe både chutneyene og de ulike krydderblandingene som ble brukt på kursene. 

I 2011 kom det første lasset med fabrikkproduserte chutneyer fra India. -Det var det villeste jeg hadde gjort i mitt liv til da, ler Niru. 

Men også det mest lovende, for med lanseringen av den utvidete produktserien Masalamagic har det hele tatt av. Fra en forsiktig start er Masalamagic-produktene nå inne med inntil 11 produkter i 160-170 butikker – og flere kommer til. I tillegg selges Nirus krydderblandinger via nettbutikken. Niru formelig bobler over av entusiasme når hun snakker om alle sine ideer som etter hvert vil materialisere seg som porteføljeutvidelser.

Mottok Designprisen 2014

Hun hadde ikke kunnet gjøre alt dette uten gode hjelpere og de fant hun i familien. Mannen sa opp jobben i Telenor for å jobbe i Masalamagic med ansvar for kontakten med fabrikken i India, logistikk og økonomi. Sønnen som er i ferd med å avslutte sin master i strategi og ledelse på Norges Handelshøyskole, er markedsansvarlig. Eldstedatteren studerer pr og kommunikasjon på Markedshøyskolen og har ansvaret for sosiale medier. Den yngste datteren på 15 er den som har arvet Nirus håndlag med mat og bidrar på butikkdemonstrasjoner.

Med styret er nå 11 personer engasjert i Masalamagic. –I januar skal vi ha vårt første julebord, smiler Nuri tilfreds.

At Masalamagic mottok Designprisen 2014 for emballasje, var en anerkjennelse de fleste småbedrifter bare kan drømme om. –Det var en helt fantastisk opplevelse, og vi gir Kristine Lillevik all ære for dette, sier Niru beskjedent.

Hadde juryen i tillegg vurdert smaken på produktene, ville den blitt enda mer overbevist. Chutneyene er ikke bare veldig gode, men de er laget helt uten tilsetningsstoffer og er både gluten- og laktosefrie. Den chutneyglade pappa Thapar som dessverre ikke får oppleve datterens suksess, ville nok vært både fornøyd og stolt.

Foto: Julie H. Amundsen

Forsiden akkurat nå

Til toppen