Hva skjer i DNVF høsten 2005? - del 2

Vinkelnerforeningen holder i disse artiklene sine medlemmer oppdatert på en rekke arrangementer og hendelser i tiden fremover denne høsten.
09 September 2005 - 11:14

Uttaking til Trophée Ruinart 2006
Ruinart har gjennom mange år stått for å arrangere EM for vinkelnere samt de nasjonale uttakingskonkurranser. I år må imidlertid DNVF selv stå for den nasjonale konkurransen.
Styret har besluttet å holde denne uttakingen under Årsmøtet i februar 2006. Vinneren blir Norges kandidat til Trophée Ruinart i juni 2006. Andreplassen blir reserve. Vi oppfordrer alle som vil være med i konkurransen å melde sin interesse til kenengebretsen@yahoo.no.

Sjekk e-post og adresse
Har du riktig e-post og adresse registrert på aperitif.no/dnvf? Vi mangler nesten 100 e-postadresser til våre medlemmer, og vi oppfordrer alle til å sjekke sin egen samt formidle beskjed til andre vinkelnere om at de må oppdatere sin e-post og adresse.

Årsmøte 2006
Tiden den er igjen kommet for å samles til en flott fest og sosial omgang med likesinnede. Sett av helgen 3.- 4. februar 2006. I fjor var vi hele 63 til middag, og vi sprenger snart kapasiteten til de stedene vi normalt har nytt årsmøtemiddagen. Styret tar imot forslag til steder, middag, arrangementer, smakinger og annet. Send en e-post til kenengebretsen@yahoo.no.

15 års jubileum
Vinkelner foreningen ble stiftet 3. oktober 1990. Remi Madsen har sittet som President i over 10 av disse, og fortjener absolutt honnør for fremragende arbeid. Mye har skjedd og mange personer har kommet og gått, mange turer har blitt gjennomført og i det store hele en forening som har mye stort å vise til. På årsmøtet i februar ønsker vi å vise hvilken flott forening vi er. Sitter du på bilder, info eller annet fra årsmøter, turer, fester, smakinger el. l., ta kontakt med kenengebretsen@yahoo.no.

Skrukork vs naturkork med Laroche
Selveste Michel Laroche kommer på et 6 timers besøk (à la Bono) til Oslo. Han kommer ene og alene for å avholde en smaking for oss vinkelnere på restaurant Südøst torsdag 6. oktober. Vi får som tredje land i verden smake skrukork versus naturkork på viner fra Petit Chablis til Grand Cru nivå. Dette blir årets mest interessante smaking. Etterpå serveres det middag. Kun 30 plasser. Kontakt andy.douglas@strom.no eller tlf 21 50 18 62 snarest.

G7 til Oslo, Stavanger og Bergen
ICEP og Den Norske Vinkelner Forening innleder sitt samarbeide med å avholde smakinger og lunch med Portugals 7 største produsenter. 17., 18. og 19. oktober blir det smaking og lunch i de overnevnte byer. Meget begrenset med plass. Meld allerede nå din interesse til kenengebretsen@yahoo.no.

Privatisteksamen
Ønsker du å bli vinkelner og føler deg klar for å ta eksamen, kan du nå melde deg opp til privatisteksamen ved Nordisk Sommelier Utbildning. Dato er satt til 7. november 2005 og koster 1000 kr. Ta kontakt med dan@lesommelier.no.

Mange medlemmer
Medlemstallet sprenger alle grenser. I 2003 var det 39 betalende medlemmer i foreningen, i 2004 150 og nå er vi oppe i 180. Økonomien er sterk og vi kan se fremtiden lyst i møte. Styret jobber aktivt med fremdriften og vi vil på årsmøtet i februar 2006 fremme forslag til hva vi kan gjøre for å skape en enda bedre forening.

Côte Rôtie
Temasmakingene har så langt vært en stor suksess, med gode viner og gode faglige tema. Kom på neste smaking med Côte-Rotie som Tema den 6. november kl 16:00 (OBS! Nytt tidspunkt) på Howards showrom i Hanstensgt, Oslo.

Landslaget for vinkelnere
Landslaget har nå hatt to samlinger og det trenes for først gang i Norge samlet mot de store konkurranser. Samlingene går over to dager og er en blanding av teori og praksis med detaljtrening på enkeltelementer. Alle som ønsker mer info kan ta kontakt med kenengebretsen@yahoo.no.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».