I en egen klasse

Allesverloren i Swartland skiller seg ut fra den store mengden av sørafrikanske viner, ikke bare gjennom stil men også druevalg.
10 Mai 2005 - 15:31

Sør-Afrikas versjoner av druen shiraz er for det meste saftige bløte og krydrete i ekte ny verden-stil og hovedsakelig i det konkurranseutsatte under 100 kroner-segmentet. Vingården Allesverloren har valgt denne druen som sitt viktigste satsingsområde med 33 hektar av de til sammen 227.  Allesverlorens resept er imidlertid svært langt fra den generelle sørafrikanske shirazkarakteristikken. Allesverloren Shiraz 2002 er både smaksrik, kompleks og elegant - en kombinasjon som relativt sjelden brukes på viner fra den sørlige halvkule. Duften er parfymert med preg av mørke bær, jordsmonn, velhengt kjøtt og fat. Smaksanslaget er stort og rundt med fin saftighet, god fylde og stoffrikdom, syrene er behagelige og tanninene er bløte, avslutningen er deilig saftig. En nydelig matvin til rike retter av lam eller vilt.

Flott jordsmonnskarakter
Produsenten av denne vinskatten bærer altså navnet Allesverloren som den tyskkyndige raskt gjetter at det ligger en spesiell historie bak. Vingården som kan feire 300 års-jubileum brant nemlig ned til grunnen på et tidspunkt mens eierne var bortreist og da de kom tilbake og oppdaget katastrofen var "alles verloren" konklusjonen som ble dratt.

Gården ligger i Swartland som befinner seg rundt 10 mil nord for Cape Town men ikke mer enn 2-3 mil fra havet. Denne nærheten til havet til tross har Sør-Afrika generelt - og Swartland spesielt - et tørt klima. Allesverloren som er den eldste vingården i regionen nyter imidlertid godt av å ligge ved foten av fjellet Kasteelberg som trekker til seg skyer - og dermed nedbør - fra havet. Likevel er det bare snakk om 200 mm nedbør årlig. Jordsmonnet av leirholdig skifer og forvitret sandstein evner imidlertid både å drenere og holde på nødvendig fuktighet samtidig som vinstokkenes røtter får fritt leide til å trenge dypt ned i grunnen. Dermed trives plantene godt, og som den endelige vinen får fin jordsmonnskarakter.

Lever ikke opp til navnet
Allesverlorens vinmarker fordeler seg over hele skråningen til Kasteelberg. Forskjell i høyde over havet gir forskjeller i så vel jordsmonn og nedbørsmengde. Disse forskjellene utnyttes til å dyrke mange ulike druer. Og Allesverlorens ry ble i første rekke skapt på grunn av deres "portvin" som i Sør-Afrika selges som portvin - hvilket ikke er tillatt nord for Middelhavet.  Men denne portvinen var på uoffisielt besøk i Norge under messen NWX 2004 og representerte et morsomt bekjentskap, mer sødmefylt enn sine portugisiske forbilder men absolutt en god hetvin som altså er laget av portvinsdruene tinta barocca, tinta roriz og sousão samt den lokale pontac.

Allesverloren nøyer seg ikke med å bruke portvinsdruene til hetvin, men lager flere gode bordviner som Tinta Barrocca som ble lansert for en tid tilbake og som nå er kommet i ny og mer kompakt årgang (2002) - her er masser av søte mørke bær, lakris, krydder og fat. Litt rustikk og røff stil på grunn av mye alkohol (14,5 prosent) men så er dette heller ingen vin for de som liker den typiske ny verden-stilen.

Sist ut er Touriga Nacional som i 2003-versjon er en massiv sak med masser av søte mørke bær, stall og fatkrydder. Oppi all smakskraften og de litt tørre tanninene finner ganen trøst i god saftighet. Allesverloren lever med andre ord ikke opp til navnet.

Foto: Allesverloren

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.