I godt lag med høstgryte

Kylling er utgangspunkt for velsmakende gryteretter nå på høstparten. Og det enten vi ønsker en hjemlig norsk gryterett eller fristes til å sette til en internasjonal snert og ende opp med Coq au vin, Kylling Marengo eller Stroganoff. Oppskrifter og drikk
13 Desember 1999 - 21:46

Enten vi holder oss til det velprøvde norske eller går nye veier, har gryteretter med kylling som utgangs-punkt det til felles at de er enkle å tilberede. Vi trenger knapt åpne en eneste pose. Og for også å ta med den fordelen: Gryterettene kan tilberedes godt i forkant av at vi benker oss rundt bordet og er på lag med en velsmakende, varm høstgryte.

Coq au vin 4-5 porsjoner 1 stor kylling (ca 1500 g) 1 ss tomatpuré 100 g lettsaltet sideflesk 1 1/2 ts salt 3/4 ts hvit pepper evt. hønsebuljong (terning + vann) ca 20 sjalottløk 250 g sjampinjong 1 ss smør 1 ss hvetemel noen kvister timian til pynt

Marinade: 1/2 fl rødvin (ca 35 cl) 2 knuste båter hvitløk 1 laurbærblad 2 ss hakket fersk timian eller 1 ts tørket

Del kyllingen i 8 serveringsstykker. Lag marinaden og legg i kyllingstykkene. Sett dem kjølig natten over eller på kjøkkenbenken i 4-5 timer. Ta opp kyllingstykkene og tørk dem. Hell marinaden i en kjele, ha i tomatpuré og kok opp. Skjær sideflesket i små biter og stek dem i en panne.

Ha flesket over i kjelen, og la fettet bli tilbake i pannen. Dryss salt og pepper på kyllingstykkene og brun dem i pannen. Legg kyllingstykkene over i kjelen. Tilsett så mye buljong at kjøttet så vidt dekkes. La det trekke i ca 40 minutter eller til kjøttet er mørt.

Surr imens løk og sopp i en panne og ha det over i kjelen. Jevn sausen eventuelt med litt sammenrørt smør og mel. Rør jevningen godt ut og la retten koke ytterligere 5 minutter. Smak til med salt og pepper. Pynt med timian før servering. Server retten med poteter, ris eller brød.

Vinforslag: En burgunder er deilig til denne retten som rimleige Bourgogne Hautes Cotes de Beaune 1994 kroner 138,90 (30717, bestillingsutvalg) Budsjettalternativet er Col-di -Sasso Sangiovese Cabernet 1997 kroner 82,60 (11579, basis).

Kylling Marengo 6 porsjoner 2 kyllinger 2 ss olje 6 sjalottløk eller 1 løk litt persille 1/2 fl tørr hvitvin, evt 4 dl hønsebuljong og saften av ½ sitron 2 ss tomatpuré salt og pepper 6 kreps, evt krepsehaler/reker 250 g sjampinjong

Del hver kylling i 8 biter. Varm olje i en gryte og ha i kyllingstykkene. La dem bli gyllen brune. Tilsett finhakket sjalottløk og persille og stek litt videre. Tilsett hvitvin og tomatpuré og la retten trekke ved svak varme i ca 1/2 time. Smak til med salt og pepper. Anrett kyllingstykkene på serveringsfat eller tallerken, og pynt med kokt kreps og stekt sjampinjong. Server med poteter eller ris.

Vinforslag: En klassisk rett liker en klassisk vin selv om denne ikke har en klassisk adresse: Gallo Sonoma Laguna Ranch Chardonnay 1997 kroner 169,90 (30616, bestillingsutvalget). Billigløsning: Raimat Chardonnay 1998 kroner 98 (6351, bestillingsutvalget).

Fres kyllingkjøtt og løk lett i en gryte. Tilsett de andre ingrediensene og kok opp. Smak til kyllinggryte. Server grovt brød til.

Drikkeforslag: En Aass pils eller en god bayer smaker godt til alternativt en rustikk men annerledes rødvin som Castel Pujol Tannat 1996 kroner 86,20 (10081, basis).

Skjær kjøttet i strimler og brun det lett i olje sammen med ingefær. Skjær løk og purre i ringer, gulrøttene i tynne strimler og soppen i skiver. Ha alt i gryten og hell over buljong. La retten trekke i ca 5 minutter. Tilsett bønnespirer og bambusskudd. Varm opp og smak til med salt, pepper og soyasaus. Server ris til.

Vinforslag: En frisk og fruktig hvitvin som Bernkastel-Kueser Kardinalsberg Rielsing Spatlese 1998 kroner 85,80 (11173, basis) går godt til.

Del kyllingen i 8 serveringsstykker og stek dem i smør i en gryte. Ta opp bitene og stek raskt løk og hvitløk sammen med paprikapulver, karve og sitronskall. Legg kyllingstykkene tilbake i gryten og tilsett tomatpuré, buljong og rømme. La gryten småkoke ca 40 minutter til kjøttet er mørt. Smak til med salt og pepper. Server brød ved siden av.

Vinforslag: En god ungarsk rødvin er Villany Cabernet Sauvignon 1996 kroner 78 (13036, basis).

Brun kyllingstrimlene lett i en panne. Ha strimlene over i en kjele og tilsett lettstekt løk og sjampinjong. Tilsett buljong og de andre ingrediensene. La det småkoke noen minutter. Server med hakkede rødbeter og sylteagurk. Ris eller potetmos smaker godt til.

Drikkeforslag: Her kan du drikke så vel øl (pils eller bayer), hvitvin eller rødvin: Carmen Chardonnay 1998 kroner 96,50 (7058, test) eller Indigo Hills Zinfandel 1994 kroner 11660, test).

Foto: Lisa Westgaard Kilde: Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt. Vinforslag Aase E. Jacobsen.

Les også: Apéritifs Kokebok Kylling Kylling - Pikant filet Vin til lyst kjøtt Apéritifs Polliste

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.