Imponerende samling DRC-viner på auksjon

En sjelden og høyst imponerende samling viner fra Domaine de la Romanée-Conti skal under hammeren hos Zacchy's i USA, 3. desember.
30 November 2004 - 02:00

Som et absolutt høydepunkt for sesongens amerikanske auksjoner kommer denne 136-delers akusjonen, der vinene selges på vegne av en langvarig venn av produsenten Domaine de la Romanée-Conti.

Fritz Hatton, auksjonarius hos Zachys, forteller at mange av disse flaskene, profesjonelt langtidslagret, innehar flaskenummer 1 i sine respektive serier.

- DRC startet med nummererering av sine flasker i 1953, dette for å kunne spore distribusjonen rundt omkring i verden, fortsetter Hatton.
- I svært mange år har Domaine de la Romanée-Conti fulgt opp akkurat denne kundens ønske om å motta flasker i forskjellige størrelser, alle med de laveste nummereringer.

Selgerens samling inkluderer en rekke kasser med flasker nummerert fra 1-12, store flaskeformater fra alle DRCs seks vinmarker fra årene 1995 til 2001 (alle med flaskenummer 1), samt kasser med tre og seks magnumflasker - alle nummerert fra 1-3 og 1-6.

Man regner med én bestemt auksjonsartikkel, bestående av 12 standardflasker, seks magnumer samt to enda større flasker, vil oppnå en salgssum på 700.000 - 1.400.000 kroner.

En annen, bestående av syv dobbelmagnum - én fra hver vinmark, inkludert hvit Montrachet, alle med flaskenummer 1 - beregnes å oppnå 350.000 - 700.000 kroner.

- Dersom det finnes en hellig gral for samlere av burgundere, er dette nettopp denne, avslutter Hatton.

Kilde: Decanter

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.