ingle ells - ingle ells

Slik lød en gang annonseteksten med payoff?et "the holidays aren?t the same without" for et av de store whiskymerkene. Alle gjettet seg selvsagt til at det var J&B det var snakk om. Her er hemmeligheten bak bokstavene.
02 Desember 1999 - 14:48

Du gjettet selvfølgelig riktig? Jingle Bells.
Med all oppmerksomheten maltwhisky oppnår er det lett å glemme det største whiskymarkedet, nemlig blended, og da særlig skotsk. Blended whisky innebærer en høy andel maisbasert whisky. Denne er mye mildere, fyldigere og mer nøytral enn maltwhisky. -Vi bruker seksti prosent maiswhisky i vår J&B Rare. Siden vi eier deler av det største maisdestilleriene, er vi alltid sikret topp kvalitet, forteller Tom B. Smith. Han er kvalitetssjef for blandingen av de mange enkeltwhiskyene som inngår i denne populære scotch?en med den gule etiketten. Etter 27 år hos J&B har han et godt og sikkert grep om produktet. Det er særlig maltwhiskyene i blandingen som dominerer i antall, 42 forskjellige hvorav 36 av dem kommer fra Speyside. Samtlige herfra er dessuten trippeldestillert. Det er også dette distriktets karakteristika som gjenfinnes i J&B Rare, nemlig fruktig og floral med et elegant og dempet røykpreg. Det lille som finnes av røykpreg i J&B Rare stammer fra den ene prosenten med Islay, så dominerende er altså maltwhiskyene herfra. J&B Rare er for øvrig lysere enn de fleste blended whiskyer. Forklaringen er at den ikke tilsettes karamell, et viktig tilsetningsstoff i de fleste brune brennevinstyper.

Blended whisky er som champagne uten årgang, "consistency is the key" som Smith uttrykker det, derfor benyttes et stort antall komponenter for utviske eventuelle årgangsvariasjoner i enkeltelementer. -Selv om en rekke destillerier er forsvunnet gjennom årenes løp, er det kommet nye til, og det er fortsatt stort nok mangfold i den skotske destilleriverden til å finne fullgode erstatning når en faller fra, poengterer Smith.

Kjernen i J&B er noe som Smith kaller "heart of the blend"; det er de 42 utvalgte maltwhiskyene med opprinnelse i til sammen 470 ulike fat som modnes sammen før de tilslutt blandes opp med maiswhiskyene.

J&B som er å finne blant de tre største internasjonale whiskymerkene er altså ingen smågutt i whiskybransjen. 100 millioner liter whisky ligger til enhver tid på lager. Den yngste komponenten i J&B er fem år, de øvrige 6-8 år. Smith har ansvaret for en halv million fat med whisky. Han bruker kun bourbon-fat. De kjøpes demontert (fra USA) og settes sammen på stedet til passende størrelse. Fat til skotsk whisky kan maksimalt romme 700 liter. Og siden hvert fat brukes i minst 30 år, er det lett å forstå at fatet som sådan gir lite aromaer til whiskyen. -De gamle bourbon-fatene er flotte, de gir en delikat bløthet til så vel mais- som maltwhisky, sier Smith.

Markedet for luksusblended er for tiden vanskelig som følge av

Asia-krisen. J&B Ultima lages i et svært lite antall, kun 12000 flasker pr år og ble lansert i 1994. Denne komplekse whiskyen består av 128 forskjellige malt- og maiswhiskyer. Forholdet mellom dem er det samme som for standardutgave. Gjennomsnittsalderen er imidlertid høyere. Den eldste komponenten er en 1964 Springbank. Ultima er ikke i salg gjennom Vinmonopolet, derimot på Gardermoen. Heller ikke J&B?s to andre (12 og 15 år gamle) er tilgjengelig i Norge. Standard J&B, derimot, er i basisutvalget og koster kroner 325 (v.nr. 153). I anledning julen leveres den med en spesialdesignet kartong.

Hva står så J&B for? Justerini & Brooks er en av de fornemste vinhandlerne i London (i fasjonable St. James Street). Giacomo Justerini het en italiensk lykke- og skjørtejeger som havnet i London på grunn av en operasangerinne. Det ble ikke noe ut av det forholdet. I stedet etablerte Justerini en vinhandel i 1749. Allerede i 1760 fikk han den første av i alt åtte kongelig leverandøravtale av daværende kong George III. Hvorvidt dagens skandaleomsuste kongehus serverer J&B sier ikke historien noe om, men det virker som de kan trenge en innimellom.

Aase E. jacobsen
12.12.98

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.