Innfører hotellstjerner

NHO Reiseliv har utviklet et forslag til et frivillig, nasjonalt kvalitetssikringssystem for hoteller.

Systemet gjelder for overnattingsbedrifter i Norge. Hensikten med ordningen er å sørge for at forbrukerne får den kvaliteten de forventer når de besøker et hotell.
 
Enklere å være gjest
- Jeg har tro på at innføringen av dette systemet vil gjøre det enklere å være hotellgjest i Norge, sier nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen.
 
Rapporten om kvalitetssikringssystem ble overlevert Andersen i dag.
 
Mange vurderinger
Målet for arbeidet med kvalitetssikringssystemet har vært å utvikle en ordning som både forbrukere og næringen selv kan slutte opp om, og som kan være et forbilde for utvikling av eksisterende ordninger også i andre land.
 
- Den norske ordningen vil skille seg ut fra andre lignende ordninger ved at den også tar hensyn til viktige faktorer som servicenivå, vedlikehold, funksjonalitet og miljø, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist.
 
Mål for oppstart av ordningen er innen 1. januar 2010. Men ikke alle synes at forslaget er en god ide.
 
- Uten at jeg kan snakke på bransjens vegne tror jeg at bransjen generelt er interessert i et klassifikasjonssystem som gir et rettferdig bilde av standarden på hotellene. Men å innføre et system etter den danske modellen vil på ingen måte bidra til dette, sier administrerende direktør Michael Telling i First Hotels.
 
Han mener at hotellstjerner er gammeldags og unødvendig.
 
Lite nyansert
- Systemet blir for statisk og for lite nyansert. Jeg har kikket gjennom de grunnleggende kriteriene. Ett eksempel: Hvis hotellet ikke har separat spiserom eller skopussemaskin, kan det ikke oppnå fem stjerner. Slike ting bør jo ikke være avgjørende, sier han til DN.no.

Forsiden akkurat nå

Til toppen