Italiensk klassiker er blitt helamerikansk

Amerikanske Constellation slukte hele Ruffino.

Et av de sterkeste italienske merkenavnene innen vin er blitt helamerikansk. Gigantselskapet Constellation har kjøpt resten av Ruffino for 50 millioner euro (ca 400 millioner kroner), skriver Adresseavisen.

I kjøpet av de gjenstående 50,1 prosent av aksjene fra MPF International inngår en gjeldspost på 55 millioner euro. Det betyr at hele Ruffino-selskapet er priset til drøyt 1,6 milliarder kroner.

Kjøpet inkluderer firmaets vinanlegg i Toscana og vel 600 hekter med vinmarker. Nåværende sjef for Ruffino, Adolfo Folonari, overlater sjefsstolen til Sandro Sartor fra Diageo Italia. Folonari vil fortsette i Ruffino-styret inntil videre.

Ruffino har historie tilbake til 1877, og har i mange generasjoner vært et av de mest kjente italienske vinmerker, både i Europa og i USA. Ikke minst ble selskapet kjent for sine bastkledte flasker med chiantivin. I dag er firmaet like kjent for sine superviner Riserva Ducale, Lumina og Modus.

Ifølge opplysninger fra selskapet har Ruffino i år en salgsøkning på ni prosent. Selskapet har nylig lansert sin første musserende, en Ruffino Prosecco.

Adolfo Folonari uttaler at han føler seg trygg på at Constellation svil forvalte Ruffinos ikon-viner på en god måte, slik selskapet tidligere har tatt godt vare på Robert Mondavi-vinene etter oppkjøp.

Ruffino regnes blant Constellations 19 «focus brands», som står for størsteparten av fortjenesten når det gjelder vin- og spritsalg i USA. Ruffino produserer rundt 1,3 millioner kasser årlig, og rundt 50 prosent av dette selges allerede i USA.

Forsiden akkurat nå

Til toppen