Jubler for mer norsk på polet

23 nye produkter hittil i år.

- Først og fremst har vi helse- og alkoholpolitiske hensyn å ta. Men det behøver ikke gå på tvers av at vi kan bidra til salg av norske produkter, sier administrerende direktør i Vinmonopolet, Kai G. Henriksen, til Nationen.

Polet har så langt i år lansert 23 norske produkter, mot fire i hele fjor. I tillegg skal en egen merking av lokale, kortreiste produkter snart innføres i butikkene.

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) uttaler til avisen at utviklingen er en stor seier.
- Jeg er veldig glad for at polet også nå ser det som en oppgave å fremme norsk mat- og drikkekultur, sier ministeren. Han sier saken ikke dreier seg om å liberalisere norsk alkoholpolitikk, men at norske produkter må ha like kår som utenlandske.

Agder Brenneri var den første ikke-statlige produsenten av brennevin på 80 år da de første produktene ble destillert i 2005. Men det har vært tungt å få plass i polets hyller, sier daglig leder Ole Puntervold.

- Dette er nye takter fra polet, og absolutt positivt.  Jeg tror initiativene fra departementet har betydd mye, sier Puntervold, som nå er ivrig etter også å selge produktene sine lokalt.

- Jeg håper Brekk får gjennomslag for at småskalaprodusenter kan selge til kunder på produksjonsstedet. Men jeg har mine tvil, sier han til Nationen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen