Whiskykake

Kake med smak av whisky er ikke så skummelt som det høres ut som

Denne nydelige dessertkaken med smak av whisky er nok mest for de voksne, også rent smaksmessig. Men du må absolutt ikke være whiskyelsker for å like denne kaken.
18 Mars 2017 - 16:20

Alle som liker kaker vet at smør, eggeplommer, fløte og mørk sjokolade er gode indikasjoner på et vellykket bakverket. I ukens kake har vi fått plass til alt dette og litt til – nærmere bestemt whisky.

Prøv en av våre fantastiske sjokoladekaker

Det er selvfølgelig helt opp til kakebakeren selv å velge whisky til baksten, men det kan være lurt å holde seg unna ekstremene. Både de aller snilleste grain-whiskyene og de mest røykpregede single malt-whiskyene egner seg nok bedre til annet bruk. Med det i bakhodet er det bare å raide barskapet for så å gyve løs på oppgaven. Godt blir det når vi nå baker kake med aldersgrense!

Hva skal man så drikke til denne herligheten? En god kopp kaffe og et aldri så lite glass whiskylikør, helst med et par isbiter, smaker fortreffelig til denne kaken. Om du vil ha den som dessert, smaker tawny portvin også godt til. Sjekk også ut forslaget til ølfølge.

Få ukentlig kaketips: Abonner på vårt gratis nyhetsbrev

Whiskykake

Fremgangsmåte

Bruk en rund kakeform på 22 - 24 cm i diameter. Sett ovnen på 175°C. Husk at denne kaken trenger ca fire timer i fryseren før den er spiseklar.

Bland kjekssmuler, smeltet smør og sirup til en jevn masse. Trykk deretter massen jevnt ut i kakeformen. Stek bunnen i ca 10 minutter. Avkjøl.

Legg gelatinplatene i kaldt vann og la dem ligge i ca 5 minutter.

Pisk eggeplommer og melis til luftig eggedosis. Visp fløten til luftig krem. Bland kremen med eggedosisen. Klem vannet ut av gelatinen og smelt den i litt varmt vann. Rør inn whisky. Avkjøl gelatin- og whiskyblandingen litt og bland den så i eggekremen.

Halvparten av kremen helles i en egen bolle. Smelt sjokoladen og bland den med den ene halvparten av eggekremen.

Hell først den lyse eggekremen over kjeksbunnen. La dette stivne litt i fryseren. Fordel så sjokolade- og eggekremen over. Frys hele kaken i ca 4 timer.

Ta kaken ut av fryseren i ca 15 minutter før den skal serveres, slik at den er passe spisemyk.

En kopp god kaffe og et glass whiskylikør, gjerne med et par isbiter, passer utmerket til.

Har du lyst på en annen kake finner du veldig mange oppskrifter her

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få ukens kake som nyhetsbrev

Her får du svært så praktiske kokketips

Sendt inn av Melk.no

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.