Kjøpte GI-navnet for en million kroner

Kulinarisk Institutt AS har kjøpt navnet, logoen og merkevaren Gastronomisk Institutt fra konkursboet for en million kroner.

Pakken inneholder varelageret, driftstilbehøret og retten til selve firmanavnet Gastronomisk Institutt.
 
Ifølge Aftenbladet er verdien på Gastronomisk Instituttets merkevarenavn på en million kroner.
 
Kan endre navn
- Jeg kan bekrefte at Kulinarisk Institutt har kjøpt merkevarenavnet til Gastronomisk Institutt, sier administrerende direktør Hallvard Ween.
 
- Men jeg ønsker ikke å kommentere beløpet, sier Ween.
 
Det betyr at Kulinarisk Institutt, som ble opprettet 4. juni, dagen etter at GI begjærte seg konkurs, kan komme til å skifte navn - til GI.
 
- Styret i Kulinarisk Institutt må først ta stilling til en eventell navneendring, sier Ween.
 
Prestisje
Styret i Kulinarisk Institutt besluttet å kjøpe tilbake navnet for å ivareta merkevaren.
 
- Det ligger mye prestisje i merkevarenavnet Gastronomisk Institutt. Merkevaren kan ikke havne på viddene og hos andre aktører, sier Hallvard Ween.
 
Ny eierstruktur
Rogaland fylkeskommune og Ipark går sammen om å bygge et nytt selskap for matutvikling på ruinene av Gastronomisk Institutt. Men disse skal ikke sitte med det dominerende eierskapet videre.
 
Ween har flere ideer om hvordan eierstrukturen til Kulinarisk Institutt skal arte seg. Han varsler endringer.
 
- Det er fortsatt viktig å ta vare på nøytraliteten til Kulinarisk Institutt. Men det er ingenting som tilsier at vi ikke kan ha en eierstruktur som består av et stort antall eiere, sier han.

Forsiden akkurat nå

Det brygger opp til ny ølkrig

Importen av øl i butikkstyrke er nå så stor at hvert femte glass øl er brygget utenfor landets grenser. Mens noen frykter en reprise på ølkrigen fra begynnelsen av 2000-tallet, forklarer importør Carlsberg-Ringnes det hele med midlertidige kapasitetsutfordringer. Les hele saken

Til toppen