Københavns ølparadis

Med to barer i København, inkludert en butikk, har Mikkeller markert seg ettertrykkelig på byens ølkart.

Mikkellers andre bar i København, Mikkeller & Friends på Nørrebro, har bare vært i drift noen få måneder før den tredje i porteføljen åpner, og det så langt unna som i San Francisco. Jeg treffer bartender Jonathan Pramborn noen dager før USA-lanseringen og dagen etter et heidundrende besøk av brødrene Ek og bryggeriet Brekeriet – et av Sveriges hotteste håndverksbryggerier.

Akvarium eller pub?

På Mikkellers barer er det nemlig aldri et kjedelig øyeblikk. Flere ganger i uka er det events, alt fra bryggeribesøk, via tattoo-studio til smakinger bare for jenter. Stille er det derimot i de folketomme lokalene på Nørrebro før baren åpner denne solfylte sommerdagen. Jonathan forbereder seg på nok et kraftig innrykk av nordmenn på Køben-tur. Stadig flere av våre landsmenn legger turen innom Mikkellers barer, for å drikke håndverksøl til «halv pris».

Det gjør også japanske turister. Japanske medier har «rent ned» Mikkellers barer siden den første åpnet i Victoriagade på Vesterbro i 2010. Begeistringen for det skandinaviske interiørdesignet er like stor som for ølet. På Vesterbro er det den kvinnelige designerduoen Femme Regional som står bak, og på Nørrebro er de to karene i Rom 4 som har laget interiøret. Men i følge Jonathan liker de fleste kvinner seg bedre her enn på Vesterbro. Mannlige gjester derimot er generelt mindre opptatt av interiør, mener Jonathan. Hvis de mener noe, er det gjerne negativt som at «en pub kan ikke se ut som et akvarium».

Ferskhet viktig

Men Mikkeller handler naturlig nok først og fremst om øl – og det riktig gode ølet. Her er det 40 øl i tappetårnene til enhver tid. Tilbudet rulleres kontinuerlig. Når én sort er tom, byttes den ut med noe nytt. Men fem øl er alltid tilgjengelig, deriblant Mikkeller-klassikere som Nørrebro Spontan Ale, Nørrebro Brown Ale og Nørrebro Pale Ale. At To Øl er så godt representert på Mikkeller & Friends, har sin forklaring i at baren er et samarbeidsprosjekt mellom Mikkeller-gründer Mikkel Borg Bjergsø og Tore Gynther og Tobias Emil Jensen i To Øl.

Tanken bak Mikkeller & Friends var å lette på trykket for Vesterbro-baren, men resultatet er at populariteten er større enn noen gang. Så nå snakker vi om to stappfulle ølbarer nærmest daglig. Men tendensen er likevel at det er større turisttetthet på Vesterbro enn Nørrebro. Nærheten til Københavns hipsterparadis nummer én, Jægerborgsgade, og Nørrebros politiske historie, gjør også sitt til at klientellet til Mikkeller & Friends skiller seg noe ut.

Med så kompromissløse bakmenn er det lett å forstå at ferskhet er høyt prioritert. Så selv om en ølsort er mindre etterspurt, skal du likevel være sikker på at den er så bra som den kan bli.

Ikke størst, men best

Utvalget følger også sesongen. Mens det hadde mange innslag av hveteøl og lysere pale ales i sommer, blir fargene stadig mørkere utover høsten.

Hos Mikkeller er det imidlertid ikke bare egne øl. Hvilket er en av årsakene til suksessen. Også norske øl får innpass. Lervig er ofte på listen over øl fra tapp. I tillegg finnes et bredt utvalg av flaskeøl. Rundt regnet 250 ulike øl burde dekke de fleste behov.

Men målet er ikke å ha verdens største utvalg.
– Vi er opptatt av ferskheten, og da blir det meningsløst å ha et for stort ølkart, understreker Jonathan. Personalet gjør kontinuerlig kvalitetstester. Om noe ikke holder mål, er det rett ut. Det er jo heller ikke til å komme fra at smaken på grunn av tilsig av små mengder oksygen utvikler seg også fra et fat koblet til tappetårnet. Men det er stort sett bare positivt, og noe som gjør at det å «bare» tappe øl også er veldig spennende, slår Jonathan fast.

De som jobber bak baren har derfor solid ølbakgrunn.
– Her finner du aldri «solbrune» 18-åringer med bartenderkurs fra Mallorca bak seg. Gjennomsnittsalderen er nærmere 30 enn 25 år, sier Jonathan som selv har tatt pause fra sin egen ølbar Mugway i Helsingborg.
– Det merkes også på klientellet. Her er det overveiende voksne som er interessert i å betale for kvalitet, og ikke kvantitet, understreker han.

Kyndige bartendere

Det at bartenderne kommer fra alle verdens hjørner, fra Singapore til Norge, er et ekstra populært innslag hos Mikkeller.
– Å diskutere øl med en som har «lokal» innsikt, er det mange som setter pris på, forteller Jonathan.

Selv om barens hjerte, tavlen med de 40 fatølene, gir noe informasjon om ølene, er det de ansattes oppgave å sette seg inn i detaljene.
– De må kunne alt fra fakta til kuriosa, forteller Jonathan.

Hos Mikkeller får du ikke vin, bortsett fra kirsebærvin fra Fredriksdal. Liker du ikke øl, er det selvsagt et godt utvalg av sider. Og en rekke øl med innslag av frukt som kan være en god introduksjon for novisene.

Ølbutikken ligger bakerst i baren, men har ikke åpent lengre enn til åtte om kvelden. Som gjest kan du imidlertid vandre fritt mellom bar og butikk. I butikken holdes også ølsmakinger.

I San Fransisco er konseptet noe annerledes med matservering og hele 500 km 2 . Her er det dessuten lokale krefter, daglig leder er Chuck Stilphen med lang erfaring fra amerikansk serveringsbransje, som sørger for å leve opp til Mikkellers kompromissløse stil.

Sterkere saker

Mikkellers barer i København ligger blant de ti beste på listen over verdens øldestinasjoner. San Fransisco-baren er ennå ikke kommet opp i toppsjiktet (den ligger som nr 102), men det skjer nok snart. Mikkel har garantert lyst å ta hevn på sin tvillingbror, «the evil» Jeppe Jarnit-Bjergsø, hvis bar Tørst i Brooklyn i skrivende stund ligger på 14. plass.

Glass er et viktig tema på Mikkellers barer. De spyles med vann før bruk for å være sikker på at rester av oppvaskmiddel ikke får forstyrre ølsmaken. Det finnes to muligheter for volum. Et lite smakeglass på 20 cl og et vanlig på 40. For enkelte av de mest eksklusive ølene, er det bare mulig å kjøpe det minste volumet. Og Jonathan forsikrer om at gjestene har forståelse for at man må dele på godene. Ofte er dette øl fra hjemmebryggere. Hver annen mandag kunngjøres de nye godbitene via Mikkellers nettside.

Ikke bare øl, men også sterkere saker. For Mikkeller har lansert en serie med small-batch-brennevin i samarbeid med mikrodestilleriet og –bryggeriet Braunstein i Køge. Blant annet Black Beer, som er destillert imperial stout. Den finnes i tre utgaver etter hvilke type fat destillatet er modnet i, oloroso, rom og bourbon. Også blankt brennevin som vodka og gin samt de helt spesielle «tørrhumlete» vodkaene Dry Citra og Dry Simco. Dessuten White Dog som er new make-maiswhisky. Iderikdommen hos Mikkeller når det kommer til brennevin, er altså like stor som for øl.

Mikkellers fantastiske reise

Bare for åtte år siden var Mikkel Borg Bjergsø matte- og fysikklærer på videregående. I dag er han en av ølverdenens absolutt hotteste navn. Ølene han setter sitt navn på, eksporteres i dag til 40 land. Som for de fleste suksesshistorier var det en tilfeldighet som gjorde at han er der han er i dag.

Da Mikkel som student ble kjent med belgisk øl på cafeen han jobbet på, var han solgt. Og da han fikk smake en IPA fra den danske mikrobryggpioneren Brøckhouse, bestemte han seg for å lære faget selv. Han begynte å eksperimentere på kjøkkenet sitt sammen med barndomsvennen Kristian Keller. To og et halvt år med eksperimenter senere, i 2005, startet tvillingbroren Jeppe Jarnit-Bjergsø en ølbutikk i København, og flaskene med Mikkeller (Mikkel + Keller) på etiketten fikk plutselig en bredere distribusjon enn bare til eget forbruk. Jeppe startet etter hvert opp egen produksjon, som den ikke noe mindre eksperimentelle Evil Twin Brewing.

Det store gjennombruddet fikk Mikkeller med sin Beer Geek Breakfast som er en havrestout tilsatt presskaffe. Ølet inntok førsteplassen på Ratebeer.coms toppliste for stouts. Det gjorde at amerikanske distributører raskt kom på frierferd til København og volumet måtte opp. Siden Mikkeller ikke hadde eget bryggeri, ble en avtale inngått med Gourmet Bryggeriet. I 2007 trakk imidlertid Kristian seg ut for å fortsette sin egentlige karriere som musikkredaktør.

I dag har Mikkeller ti heltidsansatte i bryggerivirksomheten. Og mesteparten av ølet brygges hos De Proef Brouwerij i Belgia. Samtidig som gjesteopptredener hos andre bryggerier fortsetter med uforminsket kraft. Som hos De Struise i Belgia, Stone i San Diego, Three Floyds i Chicago, Hill Farmstead i Vermont og Anchorage Brewing i Alaska. Han brygger også husølet til restauranter som Noma, Mielcke & Hurtigkarl og Kiin Kiin. Siden 2005 er det brygget mer enn 600 ulike Mikkeller-øl. De aller fleste er bare blitt brygget én gang.

Mikkeller & Friends
Stefansgade 35, 2200 København.

Mikkeller Bar
Viktoriagade 8BC, kld., DK-1655 Copenhagen V.

Mikkeller Bar San Fransisco
34th Mason Street, San Fransisco, 94102 California.

www.mikkeller.dk

Forsiden akkurat nå

Til toppen